[Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
04-07-2016 10:13:00 | Hits: 5625 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Zowel het academische als het mediajaar is zo goed als afgelopen. Tijd om de balans op te maken. Natuurlijk zijn er genoeg mensen in de media-industrie (en in het onderwijs), die de hele zomer doorwerken, maar voor nu ga ik mij even richten op de groep die te maken heeft met een Sommerpause (verplicht of vrijwillig).

Een bijzonder hoogtepunt dit jaar was het begeleiden van studenten bij het schrijven van hun scriptie. Lees: eigenlijk al met studievertraging, door bijvoorbeeld een mooie baan in de mediasector, drukte met een eigen bedrijf of door verschillende andere omstandigheden. Allemaal kanjers, harde werkers, creatief, slim en noem nog maar een reeks van populaire CV-termen op. Er werden thema’s behandeld die dicht bij mijn eigen onderzoek liggen, zoals facebookengagement, online retail, stakeholdercommunicatie door ICT-systemen, webcare, maar ook de inzet van sociale media in het middelbare onderwijs en er was een scriptie over hoe een tv-format verbonden kan worden aan het basisonderwijs.

Mijn studenten is hier iets moois gelukt, wat ons (de mensen in het hoger onderwijs) vaak nog kopzorgen geeft. Namelijk: hoe verbind je nou onderzoek en praktijk? Hoe zorg je ervoor dat de mooie resultaten ook terugvloeien naar het bedrijfsleven – en dan bedoel ik dus niet alleen naar de opdrachtgevers van de scriptie zelf maar ook naar andere, soortgelijke bedrijven. Een van de kanjers heeft hier al een antwoord op gevonden. Zij presenteert haar onderzoek (beoordelingscriteria voor webcare op facebook) op een vakbijeenkomst. Hoe zit dat dan met de anonimiteit van het onderzoek, vraagt u zich wellicht af? Daar heeft ze een mooie oplossing voor bedacht. Namen van en aanbevelingen aan bedrijven blijven achterwege. In overleg met de bedrijven mogen wel de gevonden criteria voor webcare-analyse gedeeld worden met het werkveld. Snel denken, verifiëren en knopen doorhakken – daar gaat mijn hart sneller van kloppen, en ook van trots natuurlijk.

Sommerpause heeft trouwens ook iets goeds, zoals de herhalingen op tv en internet. Zo kom je nog eens iets leuks tegen op het tijdslot van populaire talkshows en lifestyleprogramma’s. Bijvoorbeeld herhalingen van mijn favoriete Duitse tv-show EXTRA 3.

 
Dat brengt mij tenslotte toch nog tot een semi-goed voornemen voor volgend jaar: Unbedingt mehr Kaffee trinken!

Guten Rutsch ins neue Media-Jahr. Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees van Deike ook:

03-05-2016 | Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10
02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 |
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie