[Column] Deike Schulz: Het lieve, knusse internet
22-11-2017 13:02:45 | Hits: 2456 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Plop! Opeens landt een kleine, witte origamikikker in de sjoelbak. Waar net nog houten schijfjes met een noodgang heen en weer vlogen, kijken nu vijf paar ogen naar een vernuftig geknutseld schepsel van papier. Ik verbreek de stilte (in juf-modus): “Wie heeft jou dat geleerd?” Vriendin van mijn oudste dochter (en tevens de maakster van dit mooie werkje): “YouTube.”

De donkere dagen komen er weer aan en dan kun je er niet omheen: gezellig aan de lange tafel met familie en vrienden, u-r-e-n-lang gezellig kletsen, eten en spelletjes doen. Tenminste, dat beweert een groot aantal woon- en lifestyleprogramma’s. Die lange tafel, die staat hier inderdaad ook, en er wordt ook best veel aan geknutseld, gegeten en de krant gelezen, maar meestal staat of ligt er wel ergens een laptop, tablet of smartphone op. De sjoelbak staat het grootste deel van het jaar zielig en alleen naast de kapstok, altijd maar te wachten op die gezellige avonden met vrienden en familie…

Het origami/sjoel-incident heeft mij aan het denken gezet. In het bijzonder over de sociale kracht van sociale media. Dit mede door alle kritische berichtgeving over fake nieuws, filterbubbels, losgeslagen algoritmes en ga zo maar door. Als ik naar mijn columns kijk, doe ik hier trouwens vrolijk aan mee.

Dus, tijd voor verandering. Want wat maakt sociale media nou betekenisvol?

Al een tijdje werk ik aan een communicatiemodel over betekenisvolle content, dialogen en engagement. Dus wanneer kan ik hardop roepen: “Dit is gave content. Yes, precies wat ik zocht!”? Of: “Wow, dit was een mooi dialoog. Daar heb ik wat van opgestoken!” Of: “Ja, nu voel ik mij verbonden met X,Y of Z."

Dat brengt mij weer bij het origamikikkertje. Diezelfde avond (de sjoelbak stond allang weer naast de kapstok) werden er nog heel wat knutselfilmpjes bekeken en ging men gretig aan de slag om een hele lading kikkervriendjes in alle kleuren van de regenboog te vouwen, plus een panda, een kat een zelfs een heuse neushoorn. “Die ging best makkelijk, mam, gewoon tussendoor terugspoelen en stap voor stap kijken”, aldus de oudste dochter.

Conclusie: als ooit een tv-ploeg van een woon-/lifestyleprogramma bij ons voor de deur staat, heb ik mij alvast voorgenomen het volgende te zeggen: “Kijk eens hier! Onze mooie lange eettafel, het hart van ons huis. Hier wordt heel veel naar YouTube-filmpjes gekeken, wat zo nu en dan leidt tot leuke gesprekken, nieuwe inzichten en heel veel creatieve schepsels.”

In de tussentijd ga ik vanaf januari 2018 samen met mede-columnist en meedenker Didier Kick aan de slag met een serie podcasts, die wij via dit kanaal zullen delen. Hierin stellen wij de centrale vraag: wat is nou eigenlijk betekenisvolle content, dialoog en engagement?

Meedoen? Dat kan, stuur een van ons een e-mail, dan gaan wij samen op zoek naar een antwoord.

Veel betekenisvol plezier. Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

18-09-2017 | [Column] Deike Schulz: De R zit in de maand: knuffel een boek, of een blog!
19-07-2017 | [Column] Deike Schulz: Back in life, back in (cyber)reality anno 1997
08-06-2017 | [Column] Deike Schulz: Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
20-03-2017 | Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | [Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie