[Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
03-05-2016 15:50:00 | Hits: 5863 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Ik heb vaak ‘last’ van associatief denken. Voorbeeld: een wandeling door een doorsnee winkelstraat kan zomaar leiden tot een column over fabriekjes en artificial intellingence in digitale marketing. Dit kwam namelijk zo: fabriekjes heb je tegenwoordig veel in Nederlandse binnensteden. Alles bekt wel lekker in combinatie met dit woord, denk bijvoorbeeld aan een fiets-, soep- of appeltaartfabriek.

Hoe komt het toch dat het woord ‘fabriek’ opeens synoniem staat voor kleinschalig, authentiek, vriendelijk, eerlijk en lekker (om nog maar wat verder te associëren)? In Duitsland loopt men nog een stapje harder door het woord Manufaktur te gebruiken – Made in Germany 2.0. Dus met de hand gemaakte, kleinschalige, creatieve dingen en initiatieven, die ons even weg laten dromen bij knusse beelden met een hoge wil-ik-hebben- of wil-ik-bij-zijn-factor. Er bestaat zelfs een Duitse Manufakturenstrasse waarbij men, tijdens een offline customer journey een 2.500 km lange belevenisroute kan afleggen langs mooie fabriekjes met voor elk wat wils.

Dit staat natuurlijk haaks op andere (a-knusse) fabrieksoortige ontwikkelingen waar men de productielijn overlaat aan data science en the internet of things. De afgelopen jaren wordt hier ook wel de modeterm Industrie 4.0 aan gekoppeld. In 2014 heeft de Duitse tak van pwc er al een onderzoeksrapport aan gewijd, getiteld: Industrie 4.0 - Kansen en uitdagingen van 'Industrial internet’. Ook mediamakers doen mee, bijvoorbeeld het Duitse Publicis Pixelpark, dat sinds begin dit jaar haar zinnen heeft gezet op een divisie Artificial Intelligence. Een gedurfde zet, want dit betekent ook dat men het één-op-ééncontact met de consument voor een groot deel wil laten afhangen van machine learning. Het doel hierbij is om individueel te kunnen voorspellen welke apparaten, boodschappen, platformen en content nodig zijn om een (haast) oneindige customer journey te creëren. Dit doet mij denken aan een scene uit de film A.I. (Artificial Intellingence) waarin de hoofdprotagonist David zegt: “Maybe the one day will be like that one day inside the amphibicopter. Maybe it will last forever”.

Een machine die leert van mij, dat is mooi en eng tegelijk, want wat als ik ondertussen wil stoppen voor een kopje koffie? Zal de mate van engagement dan zo hoog zijn dat ik mijn met de hand gezette koffie (gebrand in de koffiefabriek om de hoek) met opgeklopte melk (uit de plaatselijke koeienfabriek)koud laat worden?

Ik denk het eerlijk gezegd niet, vooral niet als het volgende gebeurt: Dochter: “Mama, kijk eens, een Smiley.”

Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees van Deike ook:

08-03-2016 | Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10
02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 |
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie