[Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
08-03-2016 12:25:00 | Hits: 5284 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Zondagmiddag 14.00 uur. Nee, dit keer sta ik niet op de kinderafdeling van een bekend Nederlands warenhuis (wat ondertussen helaas zijn deuren heeft moeten sluiten).

Ik zit gewoon thuis achter de computer na een intense week van kwalitatieve data-analyse voor een nog te publiceren onderzoek over special interest blogs. Hele dagen door internetdata coderen houd ik eerlijk gezegd alleen vol als ik afwissel met vakliteratuur lezen, e-mailen, met de hond wandelen, streamingsplaylisten bijwerken, appeltaart bakken…

Communicatiewetenschaper Robert Kozinets noemde deze vorm van onderzoek binnen online communities in 1998 al intensive lurking - en zo voelt het eerlijk gezegd ook wel een beetje. Ook al ben ik heel gestructureerd bezig en is de informatie afkomstig van openbare blogs, ik moet alsnog rekening houden met de gevoeligheid van de data die ik in handen krijg, zowel bij het verzamelen ervan als bij de analyse en presentatie.

Net als bij het bakken van een appeltaart hoor ik rekening te houden met bepaalde regels en stappen. Zo hoor ik geregeld pauze te nemen om gefocust te blijven (ruikt u de appeltaart al?). De datacodering voer ik uit met ondersteuning van een tweede codeerder en derde controlecodeerder. Hierbij hoort evaluatie, ‘codebook’- en plan ontwikkeling, nogmaals een gezamenlijke evaluatie, proefrondes codetesting, weer een evaluatie, codebook remodelling en ga zo maar door. Nog veel belangrijker is dat alle stappen zo duidelijk mogelijk beschreven worden, want anderen moeten in een later stadium mijn onderzoek over kunnen doen.

Tijdens zo’n moment van afwisselen heb ik een blik kunnen werpen op de nieuwste uitgave van de Duitse consumentenstudie ‘best for planning 2015’ (b4p) van de Gesellschaft für integrierte Kommunikationsforschung. Deze studie is tot stand gekomen door de samenwerking tussen vier Duitse mediamagnaten: Axel Springer, Bauer Media Group, Gruner + Jahr en Hubert Burda Media. Volgens deze bedrijven is dit een medianeutrale, representatieve studie die uitgevoerd is onder meer dan 30.000 consumenten, verzameld in een-op-een interviews.

Los van de bovengemiddelde creatieve doelgroeptyperingen als: Unterhaltungsorientierter Offliner (17,01 mln.), Uninteressierter Medien-Muffel (5,09 mln.) en Kontinuierlicher Info-Scanner ( 4,42 mln.) wordt in het b4p onderzoek ook inzicht gegeven in de manier van dataverzameling en data-analyse in een zogenaamde methodensteckbrief (korte beschrijving onderzoeksmethoden). Dus, nu mag ik ook even loeren in de werkwijze van de marktonderzoekers. Transparantie met een soort droste-effect: de marktonderzoeker verzamelt een-op-een data van consumenten die vervolgens mogen meelezen hoe men gekomen is tot de eindresultaten. Natuurlijk niet alleen interessant voor consumenten, maar ook voor concullega’s. Klinkt haast naar co-lurking - een werkwijze die mij persoonlijk wel aanspreekt, of zit ik nou appels met peren te vergelijken?

Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees van Deike ook:

19-01-2016 | Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10
02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 |
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie