[Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
19-09-2016 11:37:00 | Hits: 6147 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Verkoopster: "Nou, dat overkomt mij niet vaak, maar bij deze jas heb ik geen enkel idee uit welke periode hij komt."
Ik: "Mmm, even naar het etiket aan de binnenkant kijken. Daar staat: Bonanza, Absolutely Worldclass. Misschien Amerikaans, jaren zestig of zeventig?"
Verkoopster: "Meestal kun je het ook aan de stijl van het etiket zien. Dit zegt mij echt helemaal niets."
Ik: "Nou, dat ga ik het uitzoeken, ik kom er nog op terug."

Ik ben een vintage fashionnerd. Deze passie is begonnen toen ik begin jaren negentig in Berlijn studeerde waar regelmatig een groot aanbod aan decennia-overkoepelende tweedehands mode (het begrip vintage bestond toen nog niet) aan te treffen was in winkels die kiloknallers in dit genre aanboden.

Vorige week was ik weer eens in Berlijn, nu om te luisteren naar een panel van CSR-experts (Corporate Social Responsibility) die met het publiek de discussie aangingen over het thema CSR en Digitalisering. Een CSR-manager van een bekende modeketen werd hierbij geconfronteerd met de vraag: Is fast fashion in deze tijd nog wel een verantwoord businessmodel? Waarop het antwoord luidde: It depends… Daarop volgde een opsomming van innovaties, die wellicht in de nabije toekomst zouden kunnen leiden tot een gesloten cirkel van productie en hergebruik. Klanten willen nu eenmaal een snel wisselend aanbod, aldus deze mijnheer uit de mode-industrie, en waarom ook niet, als er een passende cradle-to-cradle-mouw aan te passen is?

Ook afgevaardigden van mediabedrijven waren aanwezig, waarbij vaak de teneur was: CSR staat in onze belangstelling, maar hoe gaan wij er in de praktijk mee om? Natuurlijk werd ook de vraag gesteld hoe ethisch verantwoord het verzamelen en analyseren van (big)data is. En het antwoord was, je raadt het al: It depends…

Ik concludeer dat de globale en lokale media-industrie nog zoekende is naar duurzame en verantwoorde oplossingen. De eerste stappen zijn onder andere gezet in rapporten als Does It Matter van het Media CSR Forum uit 2013. De vraag anno 2016 is: hoe gaan wij op een duurzame, verantwoorde wijze content creëren, verspreiden, verzamelen en analyseren? Wellicht staan wij aan het begin van een soort corporate social content lifecyle - CSCL.

En mijn Bonanzajas? Uit mijn onderzoekje bleek -tot mijn grote verassing- dat het om een Pakistaans merk gaat, dat sinds 1979 voor de lokale markt produceert. Ik kwam ook nog een commercial uit de jaren tachtig tegen, waarschijnlijk ook uit de periode waarin mijn jas is gemaakt. Een voorbeeld van lokale (slow) fashionmarketing met een globaal tintje. Nu rest nog de vraag wat mooier is: de jas of het verhaal erbij? Conclusie: een combinatie van beide.

Veel (vintage) mediaplezier. Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees ook:

04-07-2016 | Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10
02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie