[Column] Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
08-09-2015 13:07:00 | Hits: 6449 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Daar sta ik dan, op een overvolle parkeerplaats in Skagen, samen met honderden anderen vakantiegangers die vervolgens als pelgrims richting een landtong trekken om het opeenbotsen van golven op dit noordelijkste punt van Denemarken te bewonderen. In plaats van ons aan te sluiten bij de menigte gaan wij schelpen zoeken op het strand. Een wijs besluit, blijkt als we de ietwat teleurgestelde gezichten van menig collegatoerist zien na terugkeer op het parkeerterrein. 

Een maand eerder stond ik op de North Sea Conference 2015 in Assen nog te praten met een Deense afgevaardigde uit Brussel. Voor haar is de grootste uitdaging op het moment lokale autoriteiten te inspireren om internationale samenwerkingen aan te gaan. Deze focus stond ook centraal op de conferentie zelf, die tot doel had om deelnemers afkomstig uit landen rondom de Noordzee te inspireren, te motiveren, te laten innoveren en te co-creëren. Dit deed mij denken aan de vuurtoren op het Duitse Waddeneiland Juist. Door ‘bureaucratische omstandigheden’, mag deze vuurtoren alleen richting het dorp schijnen. Dat maakt Juist zowat uniek, want het is het enige eiland wereldwijd met een werkende vuurtoren zonder signaalfunctie. Mijn jongste dochter zou zeggen: “Een vuurtoren voor nep, Mama!”

Voor mij tevens een mooie metafoor als gaat om samenwerking met onze buurlanden. We trekken massaal naar de kust om deze voor mediacampagnes of de Facebookpagina vast te leggen, maar als wij heel eerlijk zijn, is onze aandacht meer naar ‘binnen’ gericht. Met ‘wij’ doel ik dan in het bijzonder ook ons, professionals in de media-industrie. Laten wij ons inspireren door de Noordzee(landen)? Welke bijdrage kunnen wij leveren aan internationale innovatie en co-creatie? Op de conferentie zelf waren maar weinig mediaprofessionals aanwezig. Jammer, want er zijn talloze voorbeelden te noemen van innovatie en co-creatie doormiddel van media(strategie). 

Op het moment onderzoek ik hoe consumenten (gebruikers)ervaringen via sociale media met elkaar delen. Door het delen van gebruikerservaringen ontstaat er, in mijn optiek, ook een gelaagdheid in het legitimeren van producten en diensten; legitimatie gedreven door bedrijven en legitimatie gedreven door gebruikers. Soms treed een overlapping in legitimatie op, waardoor ruimte ontstaat tot co-creatie tussen bedrijven en consumenten. Deze overlapping zou wellicht een impuls kunnen geven aan internationale cross-sectorale media-initiatieven. 

Ter afsluiting nog een kort uitstapje in de wonderbaarlijke wereld van North Sea Story Telling. Zoek eens op 'Lego Lost at Sea' en/of 'Tjipetir Mystery'. Nou, gedaan? Inspiratie genoeg, maar wat gaan we ermee doen? Iemand?

Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

Lees van Deike ook:

21-05-2015 | Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie