[Column] Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
21-05-2015 09:05:00 | Hits: 7039 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Meivakantie. Ik bevind mij ergens op een snelweg tussen Groningen en Berlijn.

De vijf tot zes uurtjes op de snelweg heb ik meestal ook nodig om cultureel te assimileren en opnieuw een ‘Deutschlandversteher’ te zijn. Belangrijkste tool bij dit proces is de radio, die de inzittende voorziet van een gezins-neutrale selectie van ‘Das Beste aus den ‘80er ‘90er und die Hits von heute’. In het begin van de reis kan ik gelukkig nog naar Bremen 4 luisteren. Daarna wordt het bikkelen. Vooral de reclameblokken zetten mij geregeld aan het denken. Een veel voorkomende slogan in het neudeutsche radioreclameslang is: ‘jetzt Vorteil sichern’. Dit betekend: Stel nu een voordeel veilig. Dus niet eens ‘uw voordeel’, nee, gewoon een voordeel. De uitdrukking is een geliefde uitsmijter in reclames voor uiteenlopende branches, van automerken tot verzekeringen.

De term roept bij mij een zekere haastigheid op en zo filosoferend zie ik mijzelf al gauw in een survivaloutfit samen met andere consumenten in een run op product X – want, oh jee, als ik het voordeel niet veilig kan stellen…wat gebeurd er dan?

Gelukkig is deze trend nog niet doorgedrongen tot Nederland. Of liever gezegd, hij is wel opgemerkt door Nederlandse reclamemakers, maar verworpen omdat het Nederlandse equivalent klinkt als… tja, als wat precies? Of wellicht bestaat er een onzichtbare taalbarrière binnen radio reclame uitingen?

Afsluitend wil ik nog toevoegen dat op hetzelfde tijdstip in Berlijn net re:publica 2015 van start ging: ‘Europe's largest and most prominent conference on the future of society and all things digital’. Het centrale motto dit jaar was: Finding Europe. Op de website van re:publica ‘15 spreekt men over Europa als een continent met uiteenlopende culturen, een wirwar aan talen en verschillende interesses. Men stelt, terecht, de vraag of er wel een digitale Europese maatschappij bestaat.

In mijn eigen onderzoek zie ik wel kleine stapjes richting een digitaal Europa. Bijvoorbeeld een Duitse beautyblogger met thuisbasis Amsterdam, die naast haar fulltime baan schrijft over Duitse en Nederlandse natuurcosmeticaproducten. Of een andere blogger die Europese steden bezoekt, plaatselijke producten koopt en vervolgens haar reis- en beauty ervaringen deelt. In dit geval geen reclamemakers in hart en nieren maar enthousiaste gebruikers, zoals veel bloggers trouwens. Die grenzen vervagen dus wel een beetje – want wie is eigenlijk wel/niet reclamemaker in dit nieuwe digitale ‘word of mouth’- stelsel?

Tot dan, machen Sie’s besser!

 

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com

www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees van Deike ook:
21-05-2015 | Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedI

 Vacatures in media en marketingcommunicatie