[Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
02-11-2016 11:34:00 | Hits: 6545 | columnist: Deike Schulz | Tags:

De vrouw staat langs een drukke snelweg, alleen. Ze zwaait met haar smartphone naar voorbijrijdende auto’s, wanhopig om mee te mogen rijden. Wanhoop maakt plaats voor woedeuitbarstingen op het moment dat ze gepasseerd wordt en ze vervolgens naar haar telefoon tuurt: “Nee toch, een 2?” Ze schreeuwt de auto achterna: ”Ik heb niet eens met jou gepraat, hoor, ik vraag je alleen om mij mee te nemen!” Binnen het sterretjesbeoordelingssystem is ze binnen 24 uur door noodlottige omstandigheden van een mooie 4,2 gezakt naar een rating onder de 2. Hiermee verdwenen haar voorspoedige toekomst en alle daarbij behorende privileges als sneeuw voor de zon.

Toekomstmuziek? Dit scenario speelt zich af in het nieuwe seizoen van de serie Black Mirror. Nog dagen nadat ik naar de aflevering had gekeken bleef deze scene maar in mijn hoofd rondspoken. Filosoferend zag ik een toekomst voor mij waarin ons leven doorgaans bepaald wordt door sterretjes die wij uitdelen op basis van ons gedrag en de interactie met anderen. Voorbeelden? Saaie vergadering gehad, hoppa, 1 ster (of misschien toch maar 3) aan je baas geven. Megalange rij in de supermarkt? Het zal wel aan de caissière liggen – 2 sterren dan maar. Dienstverlenende beroepen (en dat zullen de meeste zijn in de toekomst) zullen op dat moment wel een risicotoelage verdienen; ik denk aan een toeslag voor onredelijke beoordelingen, een soort fonds waaruit je kunt putten als je per ongeluk, of door hufterig gedrag van anderen, bent gezakt in de rankings.

Niets nieuws natuurlijk, want stel nou dat de gangbare sociale netwerken zo’n systeem zouden invoeren. Hoe waardevol vond je deze post? Geef je 1 sterretje: foetsie vriend of volger! Dan toch maar een 5 voor de (zoveelste) opperschattige babyfoto? En als er (zoals in de besproken aflevering) ook essentiëler dingen aan vast zitten, zoals het recht om op een bepaalde plek te wonen, een hypotheek af te sluiten of zelfs om zich in de openbare ruimte te bewegen? De verkiezingen in de VS zijn nu natuurlijk een inkoppertje, maar die bewaar ik voor een andere keer.

Gelukkig kijk ik uit naar een mooi pilotproject waarbij ik samen met studenten inhoudelijk onderzoek mag doen naar de interactie tussen bloggers en volgers. Ook zet ik mijn (ideële) hoop op nieuwe sociale netwerken zoals Imzy. Het online magazine The Verge beschreef Imzy jongstleden als "a social network based on kindness", en ja, ik begeef mij hier op glad (media)ijs, want het businessmodel is add free. Voorlopig nog even geen sterretjes voor mij!

Trouwens, stiekem ben ik natuurlijk wel benieuwd hoeveel sterren mijn column had gehaald.

Veel (rating) plezier. Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees ook:

19-09-2016 | Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10
02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!