[Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
13-01-2017 09:21:00 | Hits: 5751 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Dochter (mijn werkkamer binnenstormend): ‘Wat doe je mama?’

Ik: ‘Ik luister naar muziek.’

Dochter (verontwaardigd): ‘Dat is toch geen werk, mama!’

Ik: ‘Maar ik maak een muzieklijstje voor mijn nieuwe column.’

Dochter (opgelucht): ‘Dan is het wel werk!’

Naar muziek luisteren is natuurlijk geen onderdeel van mijn werk, maar het is wel belangrijk om tijdens het werken alles een beetje op afstand te houden en te kunnen focussen. Als een soort filter kan ik muziek bewust aan- of uitzetten op het moment dat het mij uitkomt. Bovendien kan ik ‘mijn’ muziek delen met anderen.

Zitten die anderen daar dan op te wachten? Ja en nee, want mijn online sociale kring heeft (net als ik) weer eigen filters ter beschikking. Men kan zelf beslissen om mijn zorgvuldig (of spontaan) samengestelde content te verorberen. Maar steeds meer mensen (ik inbegrepen) klagen over het feit dat informatie door zoekmachines en sociale media gefilterd wordt. En wat te denken van alle commotie over nepnieuws, veroorzaakt door op hol geslagen algoritmes?

Het klinkt alsof wij steeds minder invloed hebben op wat wij wel en niet bekijken en beluisteren. Maar wij zijn er natuurlijk ook zelf bij, onder het beren-broodjes-smeren-motto: ‘ik stond erbij en ik keek ernaar’. Onze keuzes bepalen uiteindelijk wat wij gaan bekijken en beluisteren.

Dus wat te doen? Een wijs iemand gaf mij de tip om op Twitter mensen en media te volgen waarmee ik het compleet oneens ben. Heel eerlijk – dat durfde ik niet aan. Met het gevolg dat ik continue berichten lees die mij een gefilterd wereldbeeld voorschotelen. Eigenlijk een soort van zelfcensuur 2.0.

Inspiratie kwam uiteindelijk in december 2016 uit een de Duitse magazinespecial ‘Unikat’ met de passende titel ‘Perspectivwechsel’. Hierin stond een artikel waarin WIRED-redactieleider Dirk Peitz en digitale redactrice Hella Schneider van Vogue een week hun Facebookaccounts omruilden. Dirk was blij dat hij niet meer continue tegen Donald Trump aan hoefde te kijken en concludeerde dat zijn eigen feed vooral negatieve emoties opriep. Hella daarentegen besefte dat de wereld niet alleen uit jaren 70 stijliconen en plateauschoenen van Marc Jacobs bestaat en humor met diepgang ontbreekt in haar feed. Lering uit dit experiment: beide journalisten beseften dat ze hun (digitale) wereld wel heel klein hadden gemaakt, maar dat ze ook best veel gemeen hadden.

Dus – wie durft? Even door de filter van iemand anders kijken. Als dat te eng is, kunnen wij ook gewoon beginnen met het uitwisselen van muzieklijstjes. Want volgens mijn dochter is dat dan ook nog eens werk. Een soort real life #nofilter-actie, met de ‘working hashtag’: #DeFilterYourLife.

Veel (luister & defilter) plezier. Tot dan, machen Sie’s besser!

Spotify playlist

Special magazine 'Unikat'

---

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees ook:

13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | [Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | [Column] Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10.
02-11-2015 | [Column] Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | [Column] Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 | [Column] Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie