[Column] Dennis Jak - Duurzame communicatie
04-08-2015 10:03:00 | Hits: 5281 | columnist: Dennis Jak | Tags:

Onlangs was ik op de Distelweg in Amsterdam Noord op bezoek bij een organisatie die knokt voor een duurzame samenleving. Dit is een stichting die zich (terecht) druk maakt om het veranderende klimaat en de gevolgen daarvan.

Deze stichting heeft geen commerciele doelstelling, maar wel een hoofddoel: Nederland sneller laten omschakelen richting duurzame energievoorzieningen.

Duurzaam is hot, maar nog steeds geen commodity. Ten tijde van Al Gore en zijn ‘climate roadshow’ was vrijwel iedereen bezig met de opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan. Ondertussen is de mediaconsument uitgekeken op de ijsbeer zonder lap ijs of de afbrokkelende gletsjer. We geloven het wel en hebben het allemaal wel gezien. Er zijn belangrijker zaken waar we ons nu op moeten richten.

Volgens deze stichting, heel veel wetenschappers, belangenpartijen, politieke stromingen en betrokken burgers is overstappen op duurzame energiebronnen een absolute noodzaak en dat wil de stichting jullie laten weten ook.

De insteek van het gesprek was een open brainstorm waarbij wij vanuit onze discipline (communicatie) in samenwerking met de stichting bekijken hoe de vastgestelde doelen bereikt kunnen worden.

Als je naar hun website gaat, zie je dat de organisatie er alles aan doet om hun stakeholders goed te informeren. Middels een prima website en veel, heel veel content bedienen ze hun doelgroep en creëren draagvlak voor hun gedachtengoed.

Als je echt iets wilt bereiken als stichting met dergelijke grote doelstellingen, is breed draagvlak enorm belangrijk.

Op het moment dat 1.000.000 mensen hun huis energieneutraal maken heeft dat nu eenmaal meer impact op de samenleving dan 1.000 woningen. Massa is kassa. Dat is zo voor een bierbrouwer en telecomprovider maar ook voor een ideële organisatie.

Nu hebben bedrijven als Heineken en Vodafone iets andere marcom-budgetten dan deze stichting. En hoe klein de organisatie ook is en hoe beperkt de budgetten ook zijn, de ambitie van de stichting is huizenhoog (energieneutraal natuurlijk) en willen liefst z.s.m. 2 miljoen Nederlanders aan hun organisatie verbonden hebben (social, email etc.).

Deze 2 miljoen Nederlanders fungeren als vangnet en stootram van de doelstellingen van deze organisatie. Als 2 miljoen Nederlanders zeggen dat het anders moet en ze doen het ook zelf anders, dan gaat het anders.

Hoe zorg je als stichting nu voor een aanwas van 2 miljoen mensen zonder de grote corporate budgetten?

Al eerder had ik het over draagvlak. Waar bedrijven budgetten moeten reserveren om marketing en communicatie te bedrijven moet een stichting het juist ook hebben van draagvlak. Draagvlak is voor stichtingen wat imago is voor bedrijven.

De stichting heeft bedrijven die geloven in hun gedachtegoed en deze sponsoren hen zodat de organisatie zijn werk kan blijven doen. Maar denk ook aan alle vrijwillgers en ondersteuners van het gedachtengoed. Allemaal mensen die belangeloos hun netwerk open stellen en informatie vanuit het gedachtengoed van de stichting delen.

Maar ook Al Gore zit niet stil en heeft de handen ineen geslagen voor Live Earth 2015; een mega evenement op maar liefst zeven continenten die aandacht vragen voor de opwarming van de aarde. Ook wordt dit jaar de Klimaatconferentie 2015 gehouden in Parijs. In het kielzog van dit soort grote wereldwijde events kan de stichting meevaren en draagvlak creëren.

DWDD zou gek zijn als ze een item over een van deze topics laten liggen. En als ze het toch doen, dan wil je een partij erbij die van de hoed en de rand weet.

Gedurende de vijf jaar dat ik mede-eigenaar ben van ons bureau merk ik met name de laatste 2 jaar een kentering m.b.t. doelstellingen binnen de relaties waar wij voor werken. Waren bedrijven in de eerste jaren nog vooral bezig met zichzelf, omzet, winst, commerciële doelstellingen, zie ik dat het maatschappelijk component steeds vaker benoemd wordt als hetgeen organisaties uit willen dragen richting hun stakeholders/doelgroep.

Klanten geven aan dat ze het belangrijk vinden “iets” achter te laten, voor meaningful brands te willen werken, cradle to cradle te werken en maatschappelijk verantwoord te willen ondernemen.

Social is wat mij betreft hot, niet alleen online, maar ook in het echt. Iedereen weet dat social in ons moerstaal sociaal betekent en dat het staat voor het in groepsverband met je soortgenoten leven of je tot de medemens opstellen zoals het betaamt.

Maar zoals zoveel woorden in het woordenboek heeft het woord social een dubbele lading gekregen onder invloed van het digitale tijdperk. Social is interacteren, informatie maken, delen en consumeren. Beinvloeden of beinvloed worden.

En de über sociaal verantwoorde organisaties willen hun deel van die sociale boterham. Zodat ze duidelijk kunnen maken dat het geen goed idee is als de wereld zichzelf kapot consumeert.

Omdat het belangrijk is dat je je tot de medemens opstelt zoals het betaamt.

En hun boodschap komt over. Organisaties als Eneco, Arriva, ASN, Alliander etc. scharen zich achter deze organisatie en helpen hen hun boodschap breed uit te venten.

Social is hot, duurzaam is not. En dat is maar goed ook. Duurzaam begint namelijk steeds meer een commodity te worden. Door al het sociale communicatiewerk van voorvechters van een betere wereld is de wereld aan het veranderen. Langzaam maar zeker zijn we electrische auto’s heel normaal gaan vinden, zonnepanelen op het dak, windmolens langs de snelweg, recycling van alles etc.

Zonder gemotiveerde mensen, zonder communicatie, zonder draagvlak was de kentering nooit zo snel gegaan.

Communicatie is meer dan een consument een flesje bier te laten kopen. Communciatie zorgt ook dat dit flesje en inhoud op een verantwoorde manier gefabriceerd en gedistribueerd worden. Dat het flesje een tweede leven kan krijgen en dat met de inhoud verantwoordelijk wordt omgesprongen zodat de consument een lang en goed leven kan leiden.

En wie wil dat nou niet?

 

Dennis Jak is managing partner van Counter Content & Counter Creatives

 

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! We hebben nog enkele plaatsen. Lees meer...

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie