[Column] Diana Ostermeijer: Kwalitatievere GRP tijdens ‘me time’
24-03-2016 16:50:00 | Hits: 3746 | columnist: Diana Ostermeijer | Tags:

Begin deze maand verscheen een nieuwsbericht waarin stond dat mannen en vrouwen evenveel vrije tijd hebben, maar dat mannen makkelijker kunnen ontspannen. Welke rol speelt TV kijken hierbij? Hoe kijkt de Nederlandse man vandaag de dag TV? Deze vragen stonden centraal in het onderzoek dat ZenithOptimedia recentelijk heeft uitgevoerd in opdracht van BrandDeli. Het onderzoek omvat een online research community, gevolgd door een kwantitatief onderzoek onder 519 mannen tussen 25 en 34 jaar oud.

Tegenwoordig is er een groot aanbod en kunnen we altijd en overal TV kijken. Dat geldt ook voor de mannelijke Millennial. Het genre waar mannen het liefst op afstemmen is afhankelijk van de tijd en dag van de week. Zo verdiept hij zich overdag graag in een documentaire en neemt in de avond de behoefte toe aan ontspanning. Dat vindt hij via een film, sport of een misdaadserie. Het onderzoek laat zien dat het dagelijks nieuws nog steeds erg populair is, ondanks de beschikbaarheid hiervan via andere kanalen zoals de smartphone.

De moderne man en TV

Hoewel er in de meeste gevallen (nu nog) lineair wordt gekeken, wordt ‘me time’ ook gebruikt om gericht iets te zoeken en on demand te kijken. Onder ‘me time’ verstaan we een moment voor jezelf na een lange dag werken, school of studeren of gewoon wanneer je een keer alleen thuis bent. Maar liefst 62% van de mannen geeft aan TV kijken wel eens te gebruiken voor zogenoemde ‘me time’. Samen TV kijken is gezellig, maar mannen kijken blijkbaar ook graag alleen. Er wordt dan vaak afgestemd op sport, maar een serie of comedy doet het ook goed.

Doordeweeks in de ochtend en in de late avond zijn typisch ‘me time’ momenten voor de man. Tijdens die tijdvakken wordt er zelfs vaker alleen gekeken dan samen. Dit is ook het geval voor het weekend overdag. Van de mannen geeft 70% aan dat alleen TV kijken lekker rustig is. Bovendien zegt ruim de helft van de mannen dat als hij alleen naar TV kijkt er aandachtiger wordt gekeken. Hiermee is deze ‘me time’ een belangrijk moment voor adverteerders; door de hoge mate van aandacht wordt er in feite een kwalitatievere GRP gerealiseerd. De stap naar een nog kwalitatievere GRP is het bieden van gepersonaliseerde premium content via addressable TV waardoor we ‘me time’ nog waardevoller kunnen maken. Of mogen we het dan geen GRP meer noemen?

Diana Ostermeijer is Research Manager bij ZenithOptimedia.

www.zenthoptimedia.nl
www.branddeli.nl


Lees van Diana ook:

18-01-2016 | [Column] Diana Ostermeijer: Een nieuw jaar, een nieuwe definitie voor sociale klasse


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie