[Column] Diana Ostermeijer: Een nieuw jaar, een nieuwe definitie voor sociale klasse
18-01-2016 00:03:00 | Hits: 3884 | columnist: Diana Ostermeijer | Tags:

Dit jaar wordt een belangrijke verbetering doorgevoerd in de diverse bereiksonderzoeken. De beoordeling van wie tot een hoge of lage sociale klasse behoort, wordt een stuk nauwkeuriger. Deze verbetering kan gevolgen hebben voor uw campagnes en daarom lichten we de achtergrond hiervan graag toe.

Om sociale klasse te kunnen bepalen, wordt respondenten gevraagd naar de hoogst genoten opleiding en het beroep van de hoofdkostwinner. Door deze twee variabelen te koppelen, wordt iedere respondent ingedeeld in één van de volgende categorieën: A, B1, B2, C of D. De gehanteerde lijst met beroepsgroepen was echter dringend aan vervanging en vooral uitbreiding toe. Voor veel nieuwe termen en functies bestond namelijk geen duidelijke categorie. De nieuwe beroepsindeling is specifieker, beter passend en met een duidelijkere hiërarchie.

Het verschil tussen de oude en nieuwe indeling is weergegeven in onderstaande grafiek. Hieruit blijkt dat de nieuwe indeling voor een meer evenredige verdeling zorgt. Ook kunnen we concluderen dat het aantal personen in de categorie AB1 bijna 5% lager uitvalt dan voorheen het geval was.

januari2016_Artikel-Diana

De wijziging in vraagstelling is niet alleen van invloed op sociale klasse, maar ook op de B-to-B doelgroep. Hoewel je het wel zou verwachten, hebben deze veranderingen weinig gevolgen voor de B-to-B doelgroep. Uiteraard behoren de zelfstandig ondernemers en diverse leidinggevenden nog steeds tot deze B-to-B doelgroep. De nieuwe definitie levert wel iets meer B-to-B respondenten op.

Deze verandering in definities wordt gedurende het eerste kwartaal van 2016 doorgevoerd. Stichting KijkOnderzoek (TV) is de eerste, daar zijn de definities vanaf week 1 2016 aangepast. In het Nationaal Luister Onderzoek (radio) en Nationaal Onderzoek Multimedia (print) zullen de nieuwe definities vanaf maart 2016 te gebruiken zijn. In het GfK DAM (online) onderzoek wordt de aanpassing doorgevoerd in april 2016.

Doordat de beroepsindeling specifieker is en beter past bij de huidige maatschappij, kunnen we vanaf 2016 een realistischer bereiksresultaat tonen voor doelgroepen waarop dit van toepassing is.

Diana Ostermeijer is Research Manager bij ZenithOptimedia.
www.zenithoptimedia.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie