[Column] Dolly van den Akker: 5 trends die de manier van werken, de structuur en processen gaan beïnvloeden
05-10-2016 09:46:00 | Hits: 8546 | columnist: Dolly van den Akker | Tags:

De technologische ontwikkelingen kun je voor het marketing- en communicatievak vertalen naar vijf trends die de manier van werken, de structuur en processen gaan beïnvloeden.

1) Consument is zelf regisseur en gedraagt zich als een veeleisende vip content shopper

Consumenten bepalen steeds vaker zelf aan welke informatie ze wel of geen behoefte hebben en hebben de commerciële media daar steeds minder voor nodig. Het bereik van commerciële media (in de vorm van reclame, advertising, e.d.) neemt de laatste jaren af. Dit komt enerzijds door de verbreding van media en de technologische vernieuwingen. Anderzijds komt dit door het gebruik van advertentie-blokkerende technieken.

Consumenten regisseren zelf welke content ze wel/niet willen ontvangen en dit leidt tot een andere customer journey dan pakweg vijf jaar geleden.

De verwachtingen van de consument ten aanzien van content zijn hierdoor enorm veranderd waardoor de consument een veeleisende vip content shopper is geworden. De consument verwacht relevante en persoonlijke content, 24/7 interactie, service, gemak en volledige transparantie rondom kwaliteit, prijs, afkomst etc. Kortom: eerlijke en authentieke content.

Marketeers- en communicatie professionals moeten dus andere manieren vinden om in contact te komen met hun klant.

2) Klant is verder dan veel bedrijven/merken

Veel bedrijven denken nog multichannel: dezelfde boodschap wordt via meerdere kanalen gecommuniceerd door verschillende interne afdelingen waarbij vaak geen regie plaatsvindt vanuit de customer journey van de consument. Consumenten gedragen zich echter al omnichannel. Wij moeten als merken daarin mee en ook zodanig onze interne processen inrichten dat wij vanuit de customer journey kunnen werken.

3) Van mobile first naar moment first – met oog voor video

Mobiele devices worden steeds belangrijker om contact te maken met de consument. Wat ik regelmatig merk, is dat mobile first als communicatie/ marketing strategie is gekozen. Op deze manier blijf je denken en handelen vanuit middelen, terwijl de uitdaging is om vanuit de customer journey te starten. De focus moet liggen op het moment dat je de consument kunt bereiken en niet op het middel: moment first.

Video groeit snel. De verwachting is nu dat video in 2020 zo’n 82 procent van het totale internetverkeer in beslag neemt. Wij kijken gemiddeld zo’n 38 minuten per dag naar online video’s, blijkt uit onderzoek van Telecompaper naar het mediagebruik in Nederland. Reden genoeg om video een rol in de contentstrategie te geven.

4) 1+ 1 =3 / nieuwe processen, nieuwe samenwerkingen

Om de behoefte en interesses van de consument als uitgangspunt te hanteren, is het belangrijk om de silo’s tussen communicatie en marketing te doorbreken. Op die manier onstaat er echt consistente messaging.

Om persoonlijke en relevante content te maken, moeten we ook data, distributie en techniek gaan samenvoegen met marketing en communicatie. Alleen dan ontstaat er een vliegwieleffect. Bij MPG doen wij dat door in huis met een digitaal bureau samen te werken – 4NET- zodat we één loket voor onze partners kunnen bieden.

5) Van contentdirigent naar klantdirigent

De contentdirigent moet een totaal overzicht hebben van alle relevante middelen en data. Alle betrokken afdelingen, reclame-/mediabureaus, app- /websitebouwers en analytics experts moeten aanhaken. Regie creëren op dit hele proces en dit proces als een cyclus aanvliegen is essentieel, anders neemt de klant de dirigent rol over.

Als je de klantprocessen centraal stelt en op basis daarvan het bedrijfsproces inricht, dan slaag je er zelfs in om van contentdirigent klantdirigent te worden. Zo bereik je gericht je business- en marketing- en communicatiedoelstellingen.

Dolly van den Akker is Business Directeur bij MPG.

www.mpg.today


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie