[Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
27-03-2018 10:18:00 | Hits: 2833 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Laat ik voor de verandering nou eens niet gaan mopperen over Mark Zuckerberg of één van zijn Silicon Valley-startup-C-level-vriendjes. Nu Facebook met de Cambridge Analytica-onthullingen zijn eigen Panama Papers heeft gekregen, is het misschien goed om eens na te denken over de dooddoener “Als je met je vinger naar iemand anders wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf”.

Gemak dient helemaal niet de mens

De moderne mens is verwend en de verwende mens is snel boos. Zo wordt de verwende mens boos als bij de aanschaf van een nieuwe smartphone niet automatisch alle contacten worden overgezet. Of, als mensen een nieuw mobiel nummer krijgen, ze deze persoon niet meteen kunnen vinden via Messenger. Maar mensen worden ook boos wanneer ze merken dat Facebook al die nummers óók bewaard. Net als jij. En mensen worden ook boos wanneer Facebook vervolgens log-gegevens blijkt te hebben van de momenten waarop jij met je vrienden belt. Dat is de prijs die je betaalt. Je had toch ook niks te verbergen?

Kennis is macht

Ik heb niet het idee dat het besef echt goed is doorgedrongen dat sociale media wellicht tot de Brexit en Trump als president hebben geleid. Het is ook moeilijk te geloven hoe enorm manipuleerbaar we eigenlijk zijn. Het enige dat een manipulator nodig heeft, is wat informatie over waar jij gevoelig voor bent. Op welke knopjes moeten we drukken? Ergens in de afgelopen tien jaar is er ongemerkt iets heel erg veranderd in web 2.0. De nieuwe media, dat waren platforms die mensen aan elkaar zouden verbinden. Kennis is macht en wanneer iedereen over dezelfde kennis kan beschikken, zal het gelijkheidsideaal verwezenlijkt worden. Kennis blijkt inderdaad macht, maar dan moet je wel de juiste kennis hebben. Niet de kennis van de gebruikers, maar kennis óver de gebruikers heb je nodig.

Vier benen goed, twee benen slecht

Om de gevaren van de moderne tijd te beschrijven, wordt vaak de klassieker 1982 van George Orwell aangehaald, maar misschien is Animal Farm wel meer passend. Bij het verkrijgen van de macht over de boerderij, zijn misinformatie, manipulatie en opportunisme effectiever dan idealisme en oprechtheid.
Amerikaanse politiemensen waarschuwen ons al jaren: “Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden.” De uitspraak van een rechter wachten we allemaal niet meer af, je vonnis volgt direct na de aanklacht per hashtag. En bij Facebook, Google en Amazon wordt alles wat je zegt, voor altijd bewaard.

Het grootste gevaar van het inleveren van je privédata is helemaal niet het voorschotelen van advertenties-op-maat. Het is ook niet dat je straks misschien meer moet betalen voor je levensverzekering op basis van je ongezonde leefstijl. Het gevaar is dat je door je het inleveren van al je data, iedereen kwetsbaarder maakt voor misinformatie, manipulatie en opportunisme. Dat is geen probleem voor Zuckerberg, dat is een probleem voor ons allemaal.

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau deRealiseerders.

@fisserman

 

Lees ook:

21-02-2018 | [Column] Erwin Fisser: App-idiotie in de post #MeToo-wereld
18-01-2018 | [Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)
18-12-2017 | [Column] Erwin Fisser: Talpa en ik tegen Google. Who ya got!?
21-11-2017 | [Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66
19-10-2017 | [Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet
14-09-2017 | [Column] Erwin Fisser: QR Code: De Cadel Evans van de tech
17-07-2017 | [Column] Erwin Fisser: De app is dood, leve de conversatie!
14-06-2017 | [Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel
16-05-2017 | [Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid
20-04-2017 | [Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie