[Column] Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
22-03-2016 18:29:00 | Hits: 5222 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Donderdag 24 maart worden ze bekend gemaakt, de nominaties voor de SAN Accent 2015. Beetje mosterd na de maaltijd, want de winnaars zijn namelijk al bekend. In elk geval in de categorie overheid & not-for-profit. Ik heb niet gecheckt of het mag, maar ik heb ga die winnaars maken. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, om maar eens een pakkende reclame te citeren. De echte winnaars van de SAN zijn de juryleden.

En dan bedoel ik niet dat de het zo genieten is omdat alle ingezonden cases zo prachtig zijn, ongeacht of dat wel of niet zo is. Ik doel ook niet op de, loodzware, boeken met prachtige door Dick Bruna geïllustreerde cover. Het gaat mij zelfs niet om het inspirerende college van Steven van Belleghem tijdens de kick-off bijeenkomst in het NS hoofdgebouw. Het mooiste van SAN jurylid zijn, is de jurering zelf.

Waar twee mensen dezelfde mening hebben

Je kan wel zomaar met een club leuke, slimme en ervaren mensen bij elkaar gaan zitten, toch geldt nog steeds dat wanneer twee mensen dezelfde mening hebben, er eentje overbodig is. Zo werkt dat met jureren in elk geval wel. Van "dat vind ik ook" wordt niemand iets wijzer.  In de case die je thuis nog beoordeelt als 'uitermate grondig en gedegen' blijkt in een discussie nogal eens aanzienlijke gaten te schieten. En andersom valt er in een platte, kort-door-de bocht campagne regelmatig wel iets van vakkundige schoonheid te vinden. Zelfs al zou je niks leren over marketing of communicatie, dan nog leer je dit: "Kwaliteit is een relatief begrip."

Dit was mijn presentatie, zijn er nog vragen?

Iedereen die wel eens een congres bezoekt kent het. Je besteed drie kwartier van je leven aan een presentatie met een veelbelovende titel, wat eigenlijk een leeg, ongeïnspireerd verhaal blijkt te zijn. Soms nog slecht voorbereid ook. Gevolgd door tien minuten tijd voor vragen. En de enige vraag die je hebt is, "Wat doe ik hier?" Stel je nou eens een middag voor waar enkel de resultaten van inspirerende campagnes worden besproken. In tien minuten. En de vragen worden gesteld door een geïnformeerd en betrokken publiek. Eerst aan de presentator, dan aan de andere juryleden. Daar leer je dus meer van dan van welk congres dan ook.

Ik hoop dat u het niet met me eens bent

Het is, in elk geval in Nederland, goed gebruik om te discussiëren zodat consensus wordt bereikt. Dat maakt dat je op een andere manier je argumenten gebruikt. Bij de SAN jurering is dat niet zo. Je hoeft niemand te overtuigen, er zijn geen discussies te winnen. Je gooit je argumenten op tafel en vervolgens kan iedereen daarmee doen wat zij/ hij wil. Dat is bevrijdend en levert praktische inzichten op. De mooiste discussies heb je met mensen als je eigenlijk van tevoren al weet dat je er niet uit gaat komen samen. De SAN jurering is een jaar bijscholing in twee middagen discussie en twee avonden huiswerk. Mooier kan je het toch eigenlijk niet krijgen.

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

Lees van Erwin ook:

25-01-2016 | Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data
21-12-2015 | Erwin Fisser: Minder Marokkanen en Jedi Youstoub
24-11-2015 | Erwin Fisser: Verdienen aan YouTubers, vijf plus één tips
28-10-2015 | Erwin Fisser: Mag ik even meekijken in uw slaapkamer?
24-08-2015 | Erwin Fisser: Vlogger David

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie