[Column] Erwin Fisser: Hou eens op met die passie
23-10-2018 08:59:00 | Hits: 2920 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Het is al een verhaal op zich hoe het zover heeft kunnen komen, maar afgelopen week zocht ik online op de term passion for logistics. Tegen beter weten in zou je zeggen. Logistiek en passie zijn namelijk nogal onverenigbare termen. Zelfs al maak je er in imponeer-Engels supply chain management van, het gaat uiteindelijk alleen om het zo efficiënt mogelijk vervoeren van spullen van A naar B. En dat kun je boeiend vinden. Uitdagend misschien. Maar daar een passie voor voelen? Dan heb je met een uitzonderlijk rare vogel te maken dacht ik. 

Ik zat er op zijn zachtst gezegd een beetje naast. Slogan-bedenkers met klanten in de logistieke sector lijden aan creativiteits-armoede. In de wereld van logistiek is passie een, vergeef me de grap, containerbegrip geworden. Tientallen, zo niet honderden zoekresultaten kreeg ik van transporteurs die het woord passie in hun tagline gebruiken. Variërend van recht-voor-z'n-raap-passie voor logistiek, tot passie voor service tot het zelfs nóg vagere passie voor oplossingen.
Waarom willen al die bedrijven zich toch allemaal hetzelfde profileren? En waarom met een zo overtrokken term, waarvan je als buitenstaander alleen maar kunt hopen dat het niet écht van toepassing is op de adverteerder? En het is niet de logistiek alleen. Er zijn talloze bedrijven die beweren een passie te hebben voor van alles en nog wat. Nasi, stickers, vleeswaren, glans, tuinen, slapen of groeikracht, wat dat ook mag betekenen.

Hartstochtelijk liefhebben. Dat is de omschrijving die Van Dale geeft voor passie. Dat je een haast onhoudbare drang voelt om aan je begeerte voor kantoormeubilair te voldoen. Je propt je ontbijt naar binnen, stapt met je overhemd nog half open op de fiets om maar zo snel mogelijk weer naast je Ahrend-dossierkast te kunnen gaan staan. Dat werk. En ik snap het nog wanneer je een stukjesschrijver bent voor een lokaal krantje die voor een tientje een advertorial op moet leveren over de lokale keurslager. Dan heeft die slager al snel passie voor vlees, je doet een "loop gerust vrijblijvend binnen", neemt een onderbelichte foto met je smartphone en dan weer snel door. Dan wordt passie gebruikt als excuus. Omdat je geen tijd hebt om je te verdiepen in zo'n slager. Of omdat de slager dat per se wil. Of omdat je zelf ook niet in de gaten hebt dat passie een holle uitdrukking is geworden.

De lijdensweg van Christus richting zijn kruisiging, dat heet niet voor niets het passieverhaal. De rit van Jos die tachtig pallets aardappelen naar Newcastle rijdt, steekt daar wel een beetje schril bij af.

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau deRealiseerders.

@fisserman

 

Laatste 10:

18-09-2018 | [Column] Erwin Fisser: Ongewild verkeersappen en onbewust kinderporno downloaden
22-08-2018 | [Column] Erwin Fisser: Columns en meer
25-06-2018 | [Column] Erwin Fisser: Digitaal welzijn? Dat vind je in de modder
22-05-2018 | [Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
23-04-2018 | [Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
27-03-2018 | [Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
21-02-2018 | [Column] Erwin Fisser: App-idiotie in de post #MeToo-wereld
18-01-2018 | [Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)
18-12-2017 | [Column] Erwin Fisser: Talpa en ik tegen Google. Who ya got!?
21-11-2017 | [Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie