[Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet
19-10-2017 09:42:00 | Hits: 2778 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Vroeger kon je nog wel eens scoren als je je Geocities-website opleukte met glitters of wanneer je een fijne, knipperende gif-banner maakte. Het waren de jaren van "niet omdat het moet, maar omdat het kan". Een barokke periode in de online communicatie, vol nieuwigheid omwille van nieuwigheid en visuele overdaad. En omdat de meeste mensen nog weinig knipperende banners gezien hadden en niet in de gaten hadden hoe ontzettend irritant zoiets eigenlijk is. Dus knipperen met dat ding, of het nou zinnig was of niet, aan de inhoud werd geen aandacht besteed. Online communicatieprofessionals liepen achter op kunstenaars. Aan kunstacademies leren ze dat vorm zonder inhoud leeg is. Een les die zo voor de hand ligt dat velen erover struikelen omdat ze het niet gezien hebben.

Van VCC tot Windows Phone

Een verhaal van geweldige vorm zonder inhoud: Microsoft stopt met de Windows Phone. Superieure prijs-kwaliteitverhouding, prachtige interface, maar geen marktaandeel. De belangrijkste reden? Er is te weinig content in de vorm van apps. En mensen kiezen liever uit tien miljoen apps dan uit één miljoen, hoe irrationeel dat ook is. Ik heb als Microsoft fanboy jarenlang het evangelie van de Windows Phone verkondigd aan eenieder die het wel of niet (meestal niet) wilde horen. Het zal een familietrekje zijn. Mijn vader kocht destijds ook al een V2000 videorecorder in plaats van een veel mindere VHS. Maar het zijn wel twee sterke voorbeelden van het gegeven dat je er met enkel een ijzersterke vorm of container niet komt. Er moet inhoud in.

Persoonlijke beleving

In 2009 stond heel communicatiemakend Nederland op zijn kop door een gepersonaliseerde video op Hyves, Stanislav, waar in het filmpje gebruikt werd gemaakt van jouw foto’s en persoonlijke gegevens. Een schitterend campagne, want op een relevante manier gebruikgemaakt van de persoonlijke informatie waarvan we toen nog niet wisten dat we die openbaar deelden. Maar ook het begin van een hoop ellende, want in die periode werd ineens duidelijk dat je daar dus iets mee kon, met al die persoonlijke foto’s, updates en anders informatie. Heel veel slechte campagneideeën werden vervolgens toch uitgevoerd, omdat het bureau zo slim was om het in de pitch over een API te hebben die ging koppelen met social feeds waardoor de consument een persoonlijke beleving in werd gezogen.

SEO maakt je communicatie slechter. Misschien

Achteraf kijk je de koe in de kont, zeggen boeren en dat geld hier ook. Het is makkelijk scoren als je alleen maar vertelt wat er vroeger allemaal fout ging. Natuurlijk doen we dat allemaal nu veel beter met die gepersonaliseerde campagnes die gebruikmaken van je voetafdruk op sociale media, maar de technologische vooruitgang staat niet stil, die versnelt alleen maar. En dus worden de nieuwste snufjes en mogelijkheden alleen maar vaker gebruikt om te maskeren dat we met lege communicatie bezig zijn. Retargeting, 4K-video’s in 360, off the shelf chatbots, drones, virtual reality, webdata-analytics, zelfs met het oude vertrouwde SEO kun je je communicatie slechter maken in plaats van beter.

Groene duimpjes voor jou, niet voor je filmpje

Het is heel makkelijk om jezelf voor de gek te houden met al die technologische trucjes, want, zeker in het begin, lijkt het ook echt te werken. Je krijgt meer waardering, meer online bezoek, meer publiciteit. Je grafiekjes laten een stijgende lijn zien en je KPI’s worden geschreven in groene getallen, feest! Maar zo verlies je wel uit het oog dat schrijven voor Google, SEO dus, niet is dan vorm. Een heleboel bezoekers op je site kun je vieren als een succes voor je communicatieafdeling, maar je zult inhoud moeten geven aan dat succes. Veel views en groene duimpjes voor je dronevideo zijn alleen waardevol als die video ook iets bijdraagt aan je verhaal. Nadenken over je verhaal en bedenken wat daar bijpast en hoe je dat kunt vertalen kost tijd, moeite en geld. De winst komt niet meteen, maar op de langere termijn en je bent dan misschien niet één van de eersten met een nieuwe online trend. Maar dat kan ook heel verfrissend zijn. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau deRealiseerders.

@fisserman

 

Lees ook:

14-09-2017 | [Column] Erwin Fisser: QR Code: De Cadel Evans van de tech
17-07-2017 | [Column] Erwin Fisser: De app is dood, leve de conversatie!
14-06-2017 | [Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel
16-05-2017 | [Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

20-04-2017 | [Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?

20-02-2017 | [Column] Erwin Fisser: Op weg naar een inlogloze wereld

19-12-2016 | [Column] Erwin Fisser: Menzis belooft de Efteling, de wereld krijgt Trump

22-11-2016 | [Column] Erwin Fisser: Klaar met de waarheid
24-10-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat zijn vloggers nou eigenlijk?

26-09-2016 | [Column] Erwin Fisser: Rijk worden zonder te investeren in LEGO Star Wars

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie