[Column] Erwin Fisser: Ongewild verkeersappen en onbewust kinderporno downloaden
18-09-2018 09:42:12 | Hits: 1961 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Een raadsel: Wat is in de publieke opinie dé oplossing voor elk maatschappelijk probleem wanneer het er niet is, maar is altijd geldverspilling wanneer het er wel is? Denkt u even rustig na. Komtie. Het antwoord is natuurlijk: de campagne.

Het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat kon de maatschappelijke druk duidelijk niet meer aan en heeft er weer eens eentje gelanceerd. Omdat we teveel appen achter het stuur. Nou waren daar in het recente verleden al campagnes voor, de fietsmodus app-campagne bijvoorbeeld. Of Onderweg ben ik offline. Maar er zijn nu partners gevonden die mee willen doen en net zoals je met je nieuwe liefdesrelatie ook beter in een nieuw huis kan gaan wonen, zo kun je met nieuwe stop het appen-partners, beter een nieuwe campagne beginnen. 

De campagne krijgt de naam Mono. Dat is een stomme naam voor een campagne en dus is die naam goed gekozen. NIX18 is namelijk ook een stomme naam en Bob is al helemaal een stomme naam. Het reclamebureau dat de campagne ontwikkelde heeft uit eigen onderzoek geleerd dat mensen de verleiding van een binnenkomend berichtje maar moeilijk kunnen weerstaan. De NOS vond een verkeerspsycholoog bereid om meteen te verklaren dat het effect van zo'n campagne wel weer niks zal zijn.

Waarmee we drie dingen leren over gedragscampagnes. Ten eerste dat de Vlamingen beter zijn in het verwerken van inzichten in campagneboodschappen dan wij, check de Beloofd! campagne. Ten tweede dat je onderzoeken naar bruikbare gedragsinzichten niet moet overlaten aan een reclamebureau. Ten derde dat de mening van een psycholoog over het communicatievak net zoveel waarde heeft als de mening van een communicatieprofessional over de DSM. Het kán allemaal best zinnig zijn, maar ga er maar niet voetstoots van uit.

Nog meer psychologen op het campagnepad kwamen we afgelopen week tegen. Want, beste mensen, het wordt nu toch echt tijd om te stoppen met het bekijken en downloaden van kinderporno. Het Expertisebureau Online Kindermisbruik, wat een ongelukkig gekozen naam is, stelt dat 30.000 mensen min of meer per ongeluk in aanraking komen met online kinderporno. En deze exposure leidt dan weer tot vervelender zaken. Ik ga er vanuit dat dit klopt, maar ik zie echt even niet de noodzaak om hier dan een campagne voor te gaan maken. En het bijhorend campagnefilmpje wekt ook geen vertrouwen. Bij de Mono-campagne mag de insight dan een gigantische inkopper zijn, bij de Weet waar je naar kijkt-campagne ontbreekt het campagne-insight zelfs volkomen. 

Wat scheelt is dat onze rijksoverheid uitstekend weet dat een campagne veel meer is dan een filmpje, een poster en een tekstje. En dat je over langere tijd, meerdere tools moet gebruiken om dat irrationele, domme gedrag van ons een beetje in goede banen te leiden. Gelukkig maar. Want als je het campagnevak aan reclamebureaus en psychologen over moest laten...

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau deRealiseerders.

@fisserman

 

Lees ook:

22-08-2018: [Column] Erwin Fisser: Columns en meer
25-06-2018: [Column] Erwin Fisser: Digitaal welzijn? Dat vind je in de modder
22-05-2018 | [Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
23-04-2018 | [Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
27-03-2018 | [Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
21-02-2018 | [Column] Erwin Fisser: App-idiotie in de post #MeToo-wereld
18-01-2018 | [Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)
18-12-2017 | [Column] Erwin Fisser: Talpa en ik tegen Google. Who ya got!?
21-11-2017 | [Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66
19-10-2017 | [Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet
14-09-2017 | [Column] Erwin Fisser: QR Code: De Cadel Evans van de tech
17-07-2017 | [Column] Erwin Fisser: De app is dood, leve de conversatie!
14-06-2017 | [Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie