[Column] Erwin Fisser: Respect voor Famke
28-09-2020 11:23:29 | Hits: 1469 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Ik kan me er heel veel bij voorstellen als je tot vorige week nog nooit van Famke Louise had gehoord. Een soort van Kim Kardashian-achtige roem is het. Waarbij veel mensen wel vaag een idee hebben dat ze je naam vaker gehoord hebben, maar geen idee over in welke context dat was.

Dat je bekend bent van het bekend zijn onder bepaalde groepen mensen. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen als je geen idee hebt van wie Kim Kardashian eigenlijk is.

Door stom toeval raakte ik al vrij vroeg op de hoogte van bestaan van de social influencer Famke Louise. Ik kende haar moeder als contentstrateeg en zij vertelde me dat Famke en haar toenmalige vriend Snapking helemaal geknipt zouden zijn voor een Vrij veilig-campagne, waar ik dan weer verantwoordelijk voor was.

Precies de dag na dit gesprek kwam ik het stelletje tegen op kantoor bij RTL MCN en zag ik wat van de YouTube-content die ze maakten. Het waren nogal negatieve en agressieve pranks. Het is niks geworden qua samenwerking, maar dat soort toevalligheden onthoud je. En dan valt het je op als er later haat over Famke is omdat ze liedjes zingt terwijl ze zonder Autotune niet zou kunnen zingen.

Akkefietjes

Er was iets met een sekstape, een akkefietje met Bont voor Dieren, dus de parallel met Kim Kardashian is niets eens zo gek. Het beeld dat ik van Famke had was daardoor nogal negatief, zonder dat ik ooit echt iets had meegekregen van wat ze nu precies deed. Maar ik ben dan ook geen tiener, daar zal het aan liggen.

En toen was daar vorige week dus dat gedoe met die hashtag en dat ze niet mee zou doen aan de maatregelen tegen corona. Nogal ondoordacht en zorgwekkend. Al moeten we de invloed van deze influencers ook weer niet overschatten, 1 miljoen Instagram-volgers klinkt zeker als heel veel, maar is niet eens bij benadering hetzelfde als 1 miljoen views op een YouTube-vlog uiteindelijk. Hoop ophef ook.

Maar in plaats van weg te duiken zat Famke ‘s avonds aan tafel bij Eva Jinek. Dat was een verschrikkelijk optreden, eerlijk is eerlijk. Pijnlijk om naar te kijken. Aan tafel zitten bij een praatprogramma vereist andere vaardigheden dan die je nodig hebt om een vlog te maken, de ene camera is de andere niet. En als je dan met verschillende zeer deskundige en ervaren mensen aan tafel zit als Gommers en Aboutaleb, die ook nog eens het gelijk aan hun zijde hebben... Dan wordt het heel moeilijk.

En wat deed Famke?

En wat deed Famke een dag later? Excuses maken voor haar ondoordachte deelname aan deze hashtag-actie. En ze maakte bekend dat ze op zoek gaat naar betere informatie. Wanneer maak je dat nou eigenlijk ooit mee? Ik kan me niet herinneren dat er een opiniemaker (de term voor influencer in het pre-social media tijdperk) ooit excuses maakte omdat hij/zij ernaast zat en betere informatie nodig had. En Gommers maakte later bekend dat het optreden van Famke hém aan het denken heeft gezet. Dat er in de communicatie rondom corona zaken anders moeten. Dat maatregelen beter moeten worden uitgelegd en misschien zelfs wel beter genuanceerd. Een resultaat dat wetenschapsontkenner Willem ‘de dansleraar’ E. met al zijn opruiing niet eens bij benadering behaald heeft.

Maar dit werd nergens opgepikt, het Famke-bashen ging gewoon door. Online, in de kranten en in actualiteitenprogramma’s. Want we zeggen wel met zijn allen dat fouten maken mag, maar er gelden nog steeds andere regels voor social influencers. Want áls er al sprake was van enige waardering voor deze actie, dan ging die volledig uit naar de vaderlijke, welwillende toon die Aboutaleb en Gommers aansloegen aan tafel bij Jinek. Zij staken inderdaad een hand uit, maar laten we niet vergeten hoe moeilijk het is om onder druk van publieke opinie, waarbij de online wereld nog eens veel giftiger is dan de offline variant, die hand aan te nemen. Waarbij je groeit als mens en ook nog eens stappen zet richting je doel. Dikke respect voor Famke dus wat mij betreft. Misschien is het eenmalig en kortdurend. Maar misschien dat we haar over een tijdje allemaal kennen als degene die inhoud en waarde heeft gegeven aan het begrip influencer.

---

Erwin Fisser is zelfstandig verhalenmaker en campagneleider.


Lees ook:

27-07-2020 | [Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles
25-06-2020 | [Column] Erwin Fisser: Beat it
11-05-2020 | [Column] Erwin Fisser: Als je elders koopt, ben je gewoon niet loyaal
31-03-2020 | [Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe
11-02-2020 | [Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie