[Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column
16-01-2019 10:19:00 | Hits: 958 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Wat leven we toch in een heerlijk kwantificeerbare tijd. Alles wat we doen kunnen we uitdrukken in nummers. ‘Weer je dagelijkse 10.000 stappen norm gehaald? Gefeliciteerd, dat is dan al een streak van 15 dagen. Slechts 13 procent van de mannen van jouw leeftijd wereldwijd presenteerden hetzelfde!’. Automatisch gegenereerde cijfers die betekenis moeten geven aan wat je doet. En bewijsvoering voor wie je bent. Omdat een logaritme dat je niet snapt, op een computer die je niet kent, in een land waar je misschien nog nooit was, je dat automatisch aanreikt.

Cijfers zijn streng. En cijfers lijken objectief en makkelijk te begrijpen. Daardoor zijn cijfers onweerstaanbaar. Een Instagram post met 50.000 likes is beter dan een post met 500 likes. Dat is geen mening, dat is een feit. Een wachttijd van twee minuten is beter dan een wachttijd van drie minuten. Altijd waar. Een scholier die achten en negens haalt is een betere leerling dan de klasgenoot met zesjes. Niet mee eens? De cijfers zeggen het toch. Net zoals ‘stijging in koopkracht’, per definitie goed nieuws is. Tenzij die stijging een tiende procentpunt lager uitvalt dan een jaar eerder voorspelt, dan valt het voornamelijk tegen. Cijfers liegen niet.Cijfers hebben ons onderworpen. Het is geen meetmiddel meer, maar de cijfers bepalen wat we doen. Doelstellingen moeten meetbaar zijn en bij voorkeur makkelijk meetbaar en direct oproepbaar. Echte resultaten laten zich niet eenvoudig vangen in getalen, dus we richten onze activiteiten op groene getallen in de tabellen van Google Analytics. Wat we doen moet leiden tot hogere bereikcijfers en bezoekersaantallen, langere bezoektijd en meer kliks per pagina. Wie zijn mening genuanceerd en onderbouwd opschrijft in een essay van meer dan drie pagina’s is een verliezer. De moderne winnaars schrijven tweets, bullitpoints en hebben een perfecte verdeling tussen tekst, video en infographics.

Deze week las ik over de Sans Forgetica. Een team aan een Australische Universiteit ontwikkelde een lettertype dat je helpt om beter te onthouden wat je leest. Kort gezegd: de letter ziet er optimaal complex uit waardoor je brein actiever moet worden om het te kunnen lezen. En daardoor blijft dat wat je leest beter hangen. Ik moest meteen denken aan de verarming die webtools als anlytics hebben veroorzaakt. We optimaliseren teksten niet meer op informatieverwerking, maar op ‘zoekmachine vindbaarheid’. Een goede tekst is een tekst waarvan de lezer tot aan het einde doorleest (makkelijk meetbaar) en dus niet per se een tekst waarvan de lezer de tekst heeft begrepen (moeilijk meetbaar).

De Sans Forgetica stemde mij even melancholisch. Tot ik las dat onderzoek had uitgewezen dat studenten van een tekst in Sans Forgetica 57 procent onthielden, tegenover 50 procent in Arial. Als je het niet kan uitdrukken in getallen, dan is het nu eenmaal niet waar.

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau deRealiseerders.

@fisserman

 

Laatste 10:

17-12-2018 | [Column] Erwin Fisser: Zitten? Nee, de verticale video is het nieuwe roken
23-10-2018 | [Column] Erwin Fisser: Hou eens op met die passie
18-09-2018 | [Column] Erwin Fisser: Ongewild verkeersappen en onbewust kinderporno downloaden
22-08-2018 | [Column] Erwin Fisser: Columns en meer
25-06-2018 | [Column] Erwin Fisser: Digitaal welzijn? Dat vind je in de modder
22-05-2018 | [Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
23-04-2018 | [Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
27-03-2018 | [Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
21-02-2018 | [Column] Erwin Fisser: App-idiotie in de post #MeToo-wereld
18-01-2018 | [Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie