[Column] Esther Overmars: Tweede Kamer snapt niks van Byron Sharp
04-02-2016 13:35:00 | Hits: 3813 | columnist: Esther Overmars | Tags:

“Rookwaar krijgt ook in Nederland morbide uiterlijk”, kopt de Volkskrant op 28 januari. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels. 

Voortaan moeten tabaksproducten een gezondheidswaarschuwing bevatten met een afbeelding en een tekst. Samen beslaat dat minimaal 65% van de verpakking. Het doel is te voorkomen dat vooral jongeren beginnen met roken. Want iedere dag opnieuw raken er 110 kinderen in Nederland verslaafd aan nicotine. 

Fantastisch nieuws! Jarenlang rekende ik mijzelf tot de enorme groep ‘gezelligheidsrokers’. Maar in Australië merkte ik dat een sigaret een stuk minder goed smaakt als je steeds met zwart verkoolde longen of een door kanker wegrottende tong wordt geconfronteerd.

Het zal ons communicatieprofessionals niet verbazen: alleen een waarschuwende tekst motiveert niet voldoende om actie te ondernemen tot stoppen. Wij maken beslissingen op basis van emotie. Foto’s zorgen ervoor dat we bepaalde risico’s veel serieuzer nemen. Dat is ook in wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

Maar, de verpakking is slechts één van de middelen in de totale marketingmix. Om het roken echt te ontmoedigen, moet de trukendoos verder open. Gelukkig hebben Kamerleden Dik en Van Gerven het boek van Byron Sharp gelezen. Zij willen de mentale en fysieke beschikbaarheid van tabak eens flink onder handen nemen. Met een 100% neutrale verpakking. Met een flinke daling van de nu 60.000 verkooppunten. En met schermen voor de uitgestalde tabaksproducten, die eigenlijk één grote reclamewand zijn. Dat is nou wat ik noem: constructieve anti-marketing! 

Voor een Kamer die “wil voorkomen dat vooral jongeren beginnen met roken” is het natuurlijk een no-brainer dat er vóór deze aanvullingen op de wetswijziging gestemd moet worden. Nou, zo serieus neemt de meerderheid het ontmoedigen van roken toch niet. De meeste partijen vinden zo’n wetswijziging te ver gaan.

Liever vertrouwt men op een convenant met de supermarkten. Albert Heijn is immers al vrijwillig met een pilot gestart om in 15 winkels de tabakswand af te schermen. Goed plan! Laten we onze pijlen zetten op de commercie die vrijwillig één van de meest rendabele producten per vierkante meter uit het zicht zal plaatsen.

Nee, ik kan hier maar één conclusie trekken. Of de Kamer snapt niks van Byron Sharp. Of ìk snap niks van de tabakslobby en de afhankelijkheid van de overheid van accijnzen.

Kijk ook: De Streep. De allerlaatste anti-tabakscampagne.

Esther Overmars is Strategy Lead bij mediabureau UM

www.twitter.com/estherovermars
www.um.nl

 

Lees van Esther ook:

07-01-2016 | Esther Overmars: Tijd voor vernieuwing in pakketbezorging
23-11-2015 | Esther Overmars: Het is maar hoe je het bekijkt
20-10-2015 | Esther Overmars: Disruptie in het notariaat
30-07-2015 | Esther Overmars: Verdacht vriendelijk van die bank?
07-06-2015 | Esther Overmars: Mag ik van u; Thought Leadership
09-04-2015 | Esther Overmars: Vliegtuigstand
09-03-2015 | Esther Overmars: 5 mythes over ons kijkgedrag
05-02-2015 | Esther Overmars: Afgeleid
23-12-2014 | Esther Overmars: 5 dingen waardoor ik tóch niet overstap naar Triodos
29-10-2014 | Esther Overmars: Facebook verslaafd
24-09-2014 | Esther Overmars: Presenteert Winston straks het RTL Ontbijtnieuws?
28-08-2014 | Esther Overmars: Binge watching: urenlang series kijken, een cultureel fenomeen
23-07-2014 | Esther Overmars: De folder die geen folder is

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie