[Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
27-10-2016 12:40:36 | Hits: 5362 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

“In 2015, Dutch consumer magazine revenue fell -3.6 percent, despite the efforts made by a number of publishers to increase revenues by looking to reach young consumers across a number of platforms. Revenues will continue to fall as consumers, particularly the young, move away from printed magazines to free digital content. Low digital advertising rates, ad blocking and limited willingness to pay for digital content lead to diffculties in monetising digital content. Revenues will continue to fall over the next  five years at a CAGR of -3.3 percent as growth in digital revenues are insufficient to compensate for the decline in print revenues.”  (PwC in hun Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2016-2020).

Nou, dames en heren uitgevers, daar kunnen we weer even mee voort. Houdt het dan nooit op? (Ja, juist wel… hoor ik je al zeggen). Lees ik net overal - van nu.nl tot de Volkskrant - dat het ein-de-lijk wat beter gaat in de mediabranche, krijgen de magazine publishers dit statement om hun oren.

Nee, dat stemt bepaald niet vrolijk. “Efforts made by a number of publishers to increase revenues by looking to reach young consumers across a number of platforms.” Het staat er ook zo droevig, de wanhoop druipt eraf, en ligt het aan mij of hoor ik een ondertoon die zegt: hou er toch mee op! Ze willen domweg niet, die millennials!

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid zowel thuis als op mijn werk vrijwel dagelijks over een of meerdere millennials te struikelen en ik zal u wat vertellen: het zijn net mensen zoals jij en ik. Druk met leven: familie, vrienden, werk, studie, vrije tijd. Net als wij. Sterker nog: net als wij deden toen wij de leeftijd van de huidige jongeren hadden.

Het is de moeite waard om je af en toe te verplaatsen in hun denkwereld. Wat volgens mij bij die denkwereld hoort: onze merken zijn niet die van hen. Een belangrijk gegeven voor de uitgeefbranche! Veel (ooit) succesvolle magazine-merken zijn ouder dan de millennials, wat volgens mij automatisch inhoudt dat zo’n merk zelden of nooit in de evoked set van een millennial terecht zal komen. Wilde jij op je ouders lijken? Nee toch? Ik vroeg laatst aan een groep van ongeveer twintig twintigjarige jongens - allen zeer voetbalminded -  waar ze hun informatie over voetbal vandaan haalden, want ze wisten elk detail over wat er op de velden gebeurt. Voetbal International werd niet één keer genoemd.

De oplossing ligt volgens mij dan ook niet in de “efforts to increase revenues by looking to reach young consumers across a number of platforms”. Richt je met je bestaande portfolio op de ongetwijfeld minder spannende, maar dankbaardere generaties die wel met je mee willen. Laat die millennials het lekker zelf uitzoeken. Die redden zich heel goed zonder jou.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

Lees ook:

24-08-2016 | Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

03-05-2016 | Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie