[Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
13-02-2018 16:02:53 | Hits: 738 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Voor Sanoma-baas Duinhoven kan de fun nu beginnen, kopte het FD onlangs. Ik weet niet zeker of deze formulering van Susan Duinhoven zelf is of van de eindredactie van het FD, maar ik vond de woordkeuze wat ongelukkig. Heel fijn natuurlijk dat Sanoma haar schuldenlast heeft weten te verminderen, en mooi dat er optimistisch naar de toekomst kan worden gekeken – er is hoop voor de uitgevers!

Tegelijkertijd dwalen mijn gedachten af naar de behoorlijk omvangrijke collateral damage waarmee de ingrijpende saneringen gepaard zijn gegaan – er zit nog altijd een flink aantal voormalige werknemers, al dan niet huilend, thuis. Een iets empatischer formulering was in mijn ogen op zijn plaats geweest. Mijn allereerste baas (we spreken jaren tachtig) adviseerde mij toentertijd nog om ervoor te zorgen dat ik op termijn een baan zou vinden bij wat toen nog VNU heette, "want dan zit je gebeiteld", maar de werkelijkheid heeft heel anders uitgepakt. Terugkijkend is het niet zo erg dat ik nooit achter een bureau in Hoofddorp terecht ben gekomen. Minder fun heb ik er in elk geval niet door gehad.

Het is niet zo erg dat ik nooit achter een bureau in Hoofddorp terecht ben gekomen

Wat mij brengt op de vraag: wat maakt eigenlijk dat je fun hebt in je vak? Laten we het praktisch houden (filosofische bespiegelingen zijn er al genoeg): eens in de zoveel tijd wisselen van werkomgeving heeft bij mij altijd veel bijgedragen aan de arbeidsvreugde. Volgens mijn loopbaanadviseur heeft iedereen zijn eigen wisselritme, bij mij was dat altijd om de vijf tot zes jaar, tot ik bijna vijf jaar geleden de (succes- en vreugdevolle) stap naar zelfstandigheid zette.

Iets anders wat de fun erin kan houden: kiezen voor klein. Klein in de zin van: weg uit de corporate uitgeefwereld, waar de druk en stress alleen maar groter zijn geworden sinds de resultaten afkalven. Het maakt niet uit (denk ik) of je daarbij naar Sanoma, naar WPG of naar TMG kijkt. Hoe kleiner, hoe fijner, om maar eens een cliché te gebruiken. Denk aan voorbeelden uit de boekensector, die de afslag naar verzelfstandiging hebben genomen (Uitgeverij Balans, Singel Uitgeverijen, Blossom Books) uit een concern te zijn gestapt en er – dat is althans mijn indruk – in alle opzichten beter van zijn geworden. Ze zijn rendabel en hebben plezier in het werk. Het adagium was altijd: denk groot, begin klein. Ik zou dat graag veranderen in: denk groot en blíjf zo klein mogelijk. Dat staat succes duidelijk niet in de weg, integendeel.

Denk groot en blijf zo klein mogelijk

Tot slot is er nog een derde factor die de fun in het vak aanzienlijk kan verhogen (en die misschien met het voorgaande in tegenspraak lijkt, maar dat zeker niet is): uitgevers, werk samen waar het kan! Collectiviteit waar mogelijk, zelfstandigheid waar wenselijk: als we daaraan vasthouden, wacht de uitgeefsector inderdaad nog een heel mooie toekomst.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?
03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie