[Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
15-06-2018 14:54:01 | Hits: 1185 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Vanochtend hoorde ik op Radio 1 dat Nederlanders zich weinig zorgen maken over nepnieuws. Slechts 30 procent van ons ligt wakker van de vraag of een nieuwsbericht dat in onze nationale media verschijnt feitelijk waar is. Ook ik sta niet dagelijks op met de vraag of alles wat ik lees, zie of hoor wel klopt, maar desondanks had ik waarschijnlijk een hoger percentage genoemd als mij was gevraagd een schatting te geven.

Als u het hele bericht op de website van Mediamonitor leest, komt u ook de mededeling tegen dat slechts 13 procent van alle Nederlanders het afgelopen jaar betaald heeft om online nieuws te kunnen lezen of bekijken ("Ik zit daarbij, trouwens", zei ze braaf). Dat vind ik misschien wel zorgelijker. Blijkbaar interesseert het ons niets of wat we aan nieuws voorgeschoteld krijgen waar is én hebben we er bijzonder weinig voor over om ons te laten voorzien van goede, degelijke informatie.

Dat is natuurlijk ons goed recht, maar laten we dan niet klagen over het feit dat iedereen tegenwoordig blijkbaar zijn eigen waarheid mag hebben (wat het debat in onze samenleving geen goed doet), dat de jeugd het onderscheid niet meer kan maken tussen feit en fictie (zie het succes van vloggers die hun geld verdienen met wat vroeger sluikreclame heette) en dat er niet meer wordt geïnvesteerd in goede onderzoeksjournalistiek. U vraagt, wij draaien, zo luidt immers het bekende credo. Of is dat te gemakkelijk gedacht? Kunnen (moeten?) de kwaliteitsmedia tegen deze stroom in roeien? En heeft de overheid hier een taak?

Om met het laatste te beginnen: ja, de overheid zou wat mij betreft inderdaad best een tandje bij mogen zetten om goede onderzoeksjournalistiek te laten floreren. Ook als dat betekent dat de overheid er zelf van langs krijgt. Wij zijn immers het land waar de vrije meningsuiting zo ongeveer is uitgevonden. Kom op regering, neem hier eens wat steviger stelling in en steun de onafhankelijke media, bijvoorbeeld door de oneerlijke concurrentie van NOS.nl tegen te gaan.

En hoe zit het met de media zelf? Die zijn best goed bezig toch? Als je je best doet, kun je je hele week (maand, jaar, leven) vullen met longreads, podcasts en andere interessante, kwalitatieve informatiebronnen. Maar: worden deze prachtige werkstukken echt gelezen/beluisterd/bekeken? Hoeveel mensen zijn geabonneerd op De Correspondent zonder ooit één lang artikel uit te lezen? Wie leest De Groene van kaft tot kaft? Precies, dat bedoel ik. Dat moet toch beter kunnen? Media, stap eens af van het idee dat een goed product zichzelf verkoopt. Timmer eens wat effectiever aan de weg!

Impliciet ben ik er hierboven trouwens van uitgegaan dat degelijke onderzoeksjournalistiek het publiek opvoedt tot weldenkende burgers die de feiten van de fictie kunnen onderscheiden. Die (bij wijze van spreken) wakker liggen van dat onderscheid. En die er, last but not least, voor wilen betalen, gewoon, omdat ze dat belangrijk vinden. Ja, dat klopt. Lang leve de echte, degelijke, ouderwetse onderzoeksjournalistiek, en weg met het nepnieuws.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie