[Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
12-12-2017 17:35:00 | Hits: 1709 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Ik startte mijn dag met de app van de NOS. Ik las het volgende:

“Al die boys, ze willen mee
Ja, maar dat gaat niet zo makkelijk
Ik ben op mijn monnie, waar is het the way
Ja, mijn sannie is verraderlijk.

Ken je de bovenstaande tekst? Grote kans van wel. De afgelopen twee weken kon je er namelijk bijna niet omheen: de single Op Me Monnie van YouTuber (en inmiddels ook zangeres) Famke Louise werd miljoenen keren bekeken op YouTube.”

Einde citaat. Na dit gelezen te hebben, keek ik vertwijfeld om me heen. Famke Louise? Monnie? Sannie? Het is duidelijk: of ik leef onder een steen, of ik word oud. Of allebei, dat kan natuurlijk ook.
Ik had namelijk nog nooit van Famke Louise gehoord. En dat terwijl ik in de oprechte veronderstelling leef(de) dat ik qua mediawijsheid, -gebruik en up-to-date zijn nog heel behoorlijk mee kan komen, ondanks het feit dat ik al een behoorlijk aantal jaren meedraai. En eerlijk is eerlijk, dat denk ik nog steeds.

Er is wel iets aan de hand. Om het in één zin samen te vatten: digitaal leven de oude en de nieuwe media gewoon naast elkaar verder, zonder elkaar te raken.

Meestal hebben we het in deze discussie alleen over de vorm: papier versus digitaal. Ik consumeer weinig gedrukte media meer (de krant in het weekend is de uitzondering) maar mijn mediaconsumptie is er daardoor niet minder op geworden: krant op tablet, De Correspondent, Topics, apps van NOS en Nu.nl, en hier en daar een artikel dat via mijn diverse socialmediatijdlijnen tot mij komt. Mijn eigen veilige digitale mediareservaat, of bubbel, zo u wilt. En dat betekent dus dat ik veel mis. Heel veel. Zie boven.

Is dat erg? Nou nee, niet als het om mij persoonlijk gaat. Ik heb de YouTube-hit van Famke Louise inmiddels bekeken en ik kan heel goed zonder, dank u, al gun ik zo’n stoere meid haar succes van harte.

Maar: hoeveel mensen lopen er in ons vak rond die eigenlijk in hetzelfde schuitje zitten als ik? Die zich niet bewust zijn van alles wat we missen, die desondanks denken dat we helemaal bij zijn en dat we bovenop de laatste ontwikkelingen zitten? Ik vermoed dat daar onsuccesvolle initiatieven als Mindshakes uit ontstaan – bedacht vanuit de oude media (al zijn ze nog zo digitaal) en bedoeld voor mensen die niet eens meer weten waar NRC voor staat. Ik schreef er trouwens al eerder over, kijk maar…

Hoe gaan we dit doorbreken? Wat mij betreft door te beginnen met enige zelfreflectie: laten we gezamenlijk binnen de cirkel van bekwaamheid van het kwadrant onbewust onbekwaam opschuiven naar het kwadrant bewust onbekwaam. Dat zou al een heleboel schelen. Vervolgens stel ik voor om geen geforceerde initiatieven meer te lanceren die vanuit de oude media door de strot van de nieuwe generatie dienen te worden geduwd. Laat ze lekker met rust. Investeer in hen zonder de dienst te willen uitmaken. En kijk af en toe op YouTube.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?
03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Klantwaarde en data

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie