[Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
16-10-2017 11:03:00 | Hits: 2794 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Het is vrees ik niet een heel erg origineel onderwerp, ook ik heb er al eerder over geschreven en ik ben niet de enige, maar het blijft een urgente kwestie: waarom is het toch zo lastig om als bestaande, traditionele organisatie échte innovatie te initiëren en te incorporeren?

Onlangs kwam ik in contact met een bedrijf dat het voor elkaar heeft gekregen voet aan de grond te krijgen in een bedrijfstak die bekendstaat als een bolwerk van traditie en old school-denken: de bankenwereld.

Bunq, heet dit frisse, jonge clubje. Ik bezocht hun kantoor, op een tamelijk saaie locatie aan de rand van Amsterdam. Hmm, niet echt jong en dynamisch, dacht ik nog, maar dat veranderde toen ik over de drempel stapte.

Ik verwachtte een degelijke corporate uitstraling, mannen in pak, lekker belangrijk, je kent het wel

Was ik bij een bánk? Ik verwachtte een degelijke corporate uitstraling, mannen in pak, lekker belangrijk, je kent het wel. Ik zag een grote open ruimte die meer leek op een hippe horecalocatie dan op een vergaderruimte, er liep niemand die ouder was dan veertig (ja, ik) en een stropdas heb ik al helemaal niet gezien.

Allemaal uiterlijk, zul je zeggen.

Klopt. Maar het was meer.

Wat stemde het vrolijk dat hier overduidelijk gedacht werd in kansen en mogelijkheden! Wat goed om te zien dat technologie werd omarmd als een geschenk, niet als iets "waar we wel iets mee moeten, ja". Wat verfrissend dat gewoon werd toegegeven dat ook hippe startups fouten maken, maar dat die fouten wel meteen tot op het bot worden geanalyseerd om er vervolgens iets goeds mee te doen.

Niets moeilijker dan veranderen, we worden niet voor niets gewoontedieren genoemd

Je raadt het al, allemaal zaken die ik in onze branche nog steeds (te) weinig zie. Dat is overigens geen verwijt. Niets moeilijker dan veranderen, we worden niet voor niets gewoontedieren genoemd. Maar ik zou het zo leuk vinden als het onze mooie, traditionele branche toch zou lukken die fundamentele draai waar we met zijn allen al zo lang op wachten, écht te maken.

Ik kan daarom weleens dagdromen over een wild experiment: de ultieme stoelendans. Iedereen gaat een week lang op een andere stoel in het bedrijf zitten, zonder kennis van zaken, zonder bagage, zonder ego (moeilijk!). We gooien de boel helemaal open, doe eens gek. Een week lang noteert iedereen alles wat hem opvalt, wat hij gek vindt, wat onlogisch, wat juist fantastisch, etcetera. Aan het einde van de week deelt iedereen zijn ervaringen tijdens een feestelijke slotbijeenkomst. Cynisme is verboden.

Ontstaat er uit chaos niet vaak iets moois?

Zeker, er zal van alles misgaan, het wordt een bende, maar zou dat niet juist heel veel goeds kunnen brengen? Ontstaat er uit chaos niet vaak iets moois? Stel dat het gouden idee opeens zomaar komt bovendrijven?

Overigens adviseer ik wel om daarna als verantwoordelijke (chaos is iets anders dan stuurloosheid) de touwtjes weer aan te trekken, met de learnings van de stoelendans in de achterzak. Wie weet wat het gaat brengen – durf jij?

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?
03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie