[Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
17-04-2018 14:56:30 | Hits: 1455 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Onlangs las ik dat het personeelsmagazine van de KLM weer teruggaat naar print. Judith Coster, hoofd communicatie bij de KLM, noemt het zelfs een personeelsmagazine 2.0. "Bedrijfstrots is bij uitstek geschikt om via papier te communiceren", zegt ze. De achterban leest namelijk ook weer mee als het papieren magazine ligt te glimmen op de koffietafel, en dat is mooi meegenomen voor de uitstraling van het merk.

Dat is een fraaie stelling en het tekent een interessante ontwikkeling, die volgens mij breder waarneembaar is: heel voorzichtig constateer ik een herwaardering van het oude, degelijke papier. Flinke tijd geleden signaleerde ik in een van mijn eerdere columns al dat studenten liever van papier leren, omdat dat rust geeft en de concentratie ten goede komt. Daar komt nu dus een reden bij om weer op papier uit te geven: zichtbaarheid, die het merkimago ten goede komt.

Hebben we genoeg van het voortjakkeren op sociale media?

Hoe komt het dat we langzaam een beetje op onze digitale schreden terugkeren? Hebben we genoeg van de overload aan online informatie, het voortjakkeren op sociale media en het scrollen op onze telefoon? Heeft papier voor ons dezelfde functie die mijn studenten al tijden geleden signaleerden: rust en overzicht? Worden we mindful van print?

Dat zou zomaar eens waar kunnen zijn en daar kunnen uitgevers iets mee.

Ik denk dat de mensen van Saar Magazine dat heel goed hebben begrepen. Van digitaal (ook) naar print: het is niet ouderwets, maar gewoon heel slim. Zeker gekoppeld aan het verdienmodel dat zij kozen: vooraf intekenen en pas een go geven bij een minimum oplage. Heel fijn ook voor de adverteerders, die zo in elk geval zeker weten dat het publiek dat ze willen bereiken er inderdaad is en darnaast dat de wat permanentere zichtbaarheid ook is gewaarborgd.

Maak je printproduct zó mooi, dat het bewaard wordt

Waar ik in deze context wel mee zit, is het ouderwets ingestoken distributiesysteem voor magazines. Het breed verspreiden van veel exemplaren vraagt enorm veel kapitaal: er moet immers een hogere oplage worden gedrukt dan er daadwerkelijk wordt verkocht en dat geld is er niet of nauwelijks meer. Schapruimte is bovendien duur. Juist daarom is een uitgekiende online strategie van cruciaal belang voor print. Wat als uitgevers hun printverkoop helemaal via hun eigen online kanalen zouden kunnen realiseren? Met eigen bedoel ik hier dan ook nog eens echt eigen: website, nieuwsbrieven. Creëer je eigen online schap, laat vooraf intekenen en verzend rechtstreeks naar de besteller, zoveel mogelijk zonder tussenkomst van de retail. Maak je printproduct zó mooi, dat het bewaard wordt en wordt doorgegeven... daar is je offline etalage.

Je hoort mij overigens niet zeggen dat dit gemakkelijk is. Het vraagt nogal wat: focus op de klant, relevante inhoud, kwaliteit en doorzettingsvermogen. Maar op de lange termijn zal het een mooi resultaat geven: naast de digitale versie van je merk een tastbaar product dat zichtbaar is, gewaardeerd wordt en duurzaam is. Welke uitgever wil dat niet?

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst
24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel
29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie