[Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?
29-06-2016 16:48:00 | Hits: 5225 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Afgelopen maand organiseerde ik voor de Magazine Media Associatie ‘Meet the Millennials’, een evenement waarbij magazine-uitgevers de kans kregen om het gesprek aan te gaan met vertegenwoordigers van de Millennial-generatie over hun mediagebruik. Dit alles in het kader van het MMA Kennisplatform. Want of je nu tandarts bent of uitgever, je hoort je vakkennis bij te houden en waar mogelijk uit te breiden, en daar speelt de brancheorganisatie met dit initiatief op in.

Een en ander vond plaats op de Hogeschool van Amsterdam (terug naar de collegebanken, hoe toepasselijk!). Bij aankondiging van het programma stroomden de aanmeldingen enthousiast binnen – in no time waren het er tweehonderd. Het was dan ook een leuke line-up: er werd een onderzoek naar de mediaconsumptie van Millenials gepresenteerd, Twan Huys was moderator, er zaten vijf enthousiaste, aardige en open studenten op het podium die de vragen uit de zaal toegewijd gingen beantwoorden, en de hoofdredacteur van MarketingTribune verzorgde de afsluiting.

Natuurlijk houd je altijd rekening met een paar mensen die niet komen opdagen, maar ik was toch (onaangenaam) verrast toen de zaal uiteindelijk niet helemaal, maar slechts halfgevuld bleek. Nog steeds een dikke honderd bezoekers dus sneu werd het gelukkig niet, maar het ‘no-show-gehalte’ roept bij mij wel de vraag op wat de verklaring is voor zo’n enorm aantal afhakers. Niet interessant genoeg? Te druk? Te veel aanbod? Gewoon vergeten?

Aan de onderwerpkeuze kon het niet liggen, die was gebaseerd op input van de uitgevers zelf. Toen de MMA had bedacht dat er een kennisplatform moest komen, is er een inventarisatie gemaakt van de behoeften aan kennisoverdracht en opleiding onder de MMA-leden. ‘Breng ons in contact met de nieuwe generatie!’ was zo ongeveer het eerste wat elke uitgever riep. Zo gezegd, zo gedaan.

Te druk dan? Ach, druk hebben we het allemaal. Kwestie van prioriteiten stellen. Een beetje manager weet altijd ruimte in de agenda te houden voor reflectie, uit het raam staren, benen-op-tafel sessies en netwerken. En voor het op peil houden van vakkennis. Evenmin een steekhoudend argument, dus.

Is er te veel aanbod? Als je wilt, kun je natuurlijk elke dag naar een seminar, netwerkbijeenkomst, congres, masterclass of wat voor bijscholingsbijeenkomst dan ook. Maar hoe vaak tref je een gelegenheid die a) op basis van jouw eigen input tot stand is gekomen, b) een ideale netwerkgelegenheid biedt, c) inhoudelijk interessant is en d) nog gratis is ook? Nou dan!

Tot slot: gewoon vergeten? Ik vrees dat dat hem is. Een beetje ‘expres’ vergeten misschien wel. Inschrijven is gemakkelijk en als het gratis is, maakt het niet uit toch? Hmmm, is vergeten misschien een nette omschrijving voor een tikje verwend zijn? Zeker als niet eens de moeite wordt genomen om zich even af te melden?

Mag ik daarom een bescheiden oproep doen? Kom gewoon als je je aanmeldt. Het is leuk, je spreekt nog eens iemand en zo kunnen we er met zijn allen voor zorgen dat de kwaliteit van de branche (nog?) beter wordt. Tot op de volgende bijeenkomst van het MMA Kennisplatform, ik zie u graag verschijnen!

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

Lees van Femke ook:

03-05-2016 | Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie