[Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
03-05-2016 16:14:00 | Hits: 6076 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Voor mijn verjaardag kreeg ik een nieuwe e-reader, de oude had het begeven. Ik was een leuke aanbieding tegengekomen: je kreeg alle genomineerde boeken voor de Libris Literatuurprijs bij het apparaat. En omdat ik mijn man fijntjes had geïnstrueerd, kon ik me gaan verdiepen in Thomése, Palmen, Schilperoord, Verbogt, Boogers en Van Leeuwen (mijn winnaar: Muidhond van Inge Schilperoord – lees dat boek!).

Althans, dat was de theorie. Eerst moest ik een aantal procedures door die het leesplezier nog even onbereikbaar maakten. Want ik moest me registreren bij Libris. En/of bij BLZ. Dat kon gelukkig in één keer. Registratie is nodig om e-books te kunnen kopen, daar kan ik inkomen. Alleen… De eerstvolgende keer dat ik ging inloggen – bij BLZ. – lukte het niet, wat ik ook deed. En nee, ik ben geen digibeet en ik wist mijn wachtwoord nog. Gelukkig zag ik na een paar gestrande pogingen de volgende tekst:

“Kunt u niet (meer) inloggen? Tijdens de migratie naar de nieuwe website (3-9-2015) hebben wij Blz.- en Libris-boekhandels gescheiden. Had u in het verleden een Libris-boekhandel als favoriete boekhandel en kunt u niet (meer) inloggen? Probeert u dan alstublieft in te loggen op www.libris.nl. Wilt u graag klant blijven van Blz. dan raden wij u aan een nieuw profiel aan te maken en uw favoriete boekhandel opnieuw te kiezen.

Onze excuses voor het ongemak!” 

Hmm… Favoriete boekhandel? Waar bemoeien ze zich mee, was mijn eerste gedachte. Toen herinnerde ik me dat ik bij het registreren inderdaad had moeten aanvinken wat mijn favoriete boekhandel was. Ik had maar wat aangeklikt, want mijn favoriete boekhandel is helemaal niet van Libris of van BLZ.

Mijn tweede gedachte was dat er waarschijnlijk sprake was van een compromis-achtige afspraak tussen online en offline retailers: de ‘favoriete’ offline boekhandel van mijn keuze ontvangt vast een (bescheiden?) bedrag van de veel te hoge prijs die ik voor mijn e-books betaal. Waarom vallen ze mij als klant lastig met deze kermis? Regel het gewoon zo dat ik lekker kan lezen, zonder gedoe! 

Afijn, uiteindelijk meldde ik me (weer) aan bij Libris en toen kon ik aan de slag. Hé, een mooie aanbieding van Privé Domein, daar schafte ik meteen drie titels van aan. Alle drie betaald (de afschrijving was snel en vlekkeloos geregeld), maar in mijn e-reader verscheen maar een van de drie titels. Dat betekende contact opnemen met de klantenservice. Ik ontving een standaardmail terug: men ging proberen mijn vraag binnen 48 uur te beantwoorden.

U raadt het al: niets meer gehoord. Na een dag of vier bleken de twee ontbrekende titels alsnog aan mijn bibliotheek toegevoegd (fijn, dank!), maar van de klantenservice heb ik nooit meer iets gehoord. Wat een gemiste kans.

Houdt u er trouwens van een tekst te lezen waarbij de woorden op de vreemdste plekken worden afgebroken (denk: één letter op de volgende regel)? Een keer of drie per pagina? Nee, ik ook niet. Mijn e-books staan er alleen wel vol mee.

Maar het allerergste is het plaatje dat op mijn e-reader verschijnt als ik hem in de slaapstand zet. ‘Sssst… tolino slaapt.’ staat er onder een zogenaamd lollig gezichtje met dichte ogen. Alsof ik twee ben.

Ik bewaar mijn digitale bibliotheek daarom maar weer voor de vakanties. En of het ooit echt wat met die e-books wordt? Ik heb mijn best gedaan…

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

Lees van Femke ook:

07-03-2016 | Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie