[Column] Folkert Langeveld: De moderne creatief
01-05-2018 14:50:22 | Hits: 2768 | columnist: Folkert Langeveld | Tags:

In 1995 richtte een groep filmregisseurs in Denemarken de Dogme 95-groep op. De groep tekende een tiental strikte regels op in een manifest, waar zij zich bij het maken van films aan zouden gaan houden. Ze legden zichzelf beperkingen op. De acteurs mochten bijvoorbeeld alleen hun eigen kleding dragen, belichting was niet toegestaan en aan draailocaties mocht geen decor worden toegevoegd. Het resulteerde in een aantal vernieuwende en briljante films, zoals Festen en mijn persoonlijke favoriet The Idiots. Je zou kunnen concluderen dat de restricties die de regisseurs zichzelf oplegden het beste in ze naar boven haalde. Het creatieve kader dat ze zelf schiepen, werkte bevrijdend.

In mijn werkende leven heb ik veel mogen werken met getalenteerde creatieven in de reclamewereld. Meestal charismatische en interessante mensen waarmee het leuk samenwerken is. Er is weinig meer inspirerend dan een creatief persoon. Ik kijk altijd met gepaste jaloezie en bewondering als ik een goede creatief aan het werk zie.

Feedback is precair en soms zelfs pijnlijk

Wat ik óók weleens zie, is dat reclamecreatieven soms opereren als een soort kunstenaars. Ze worden beschermd en weggehouden bij de klant en krijgen alle vrijheid in hun creatieve proces. Als klant of bureau moet je je niet te veel bemoeien met dit proces en feedback op creatieve concepten is precair en soms zelfs pijnlijk. Toevoegingen of suggesties van klantenkant worden nogal eens ervaren als inbreuk op een artistiek meesterwerk. Alsof je Van Gogh vraagt om begonia’s te schilderen in plaats van zonnebloemen.

Nu meer dan ooit denk ik dat dit geen gezonde situatie is. Waarom? Omdat een moderne creatief meer dan ooit zal moeten accepteren dat hij of zij in een kader moet werken. Een kader dat beperkingen schept en dat kader heet media. De verregaande versplintering van het medialandschap heeft het uitdagender gemaakt om de verschillende mediatypes te begrijpen. De werking van een mediumtype begrijpen is echter essentieel voor het creëren van een effectieve uiting. Heel erg platgeslagen: een YouTube TrueView-video is geen Facebookvideo is geen Instagramvideo is geen tv-spot. Elk platform heeft zijn eigen handleiding en het is juist dat wat een briljante, misschien wel moderne creatief maakt: creatief kunnen zijn binnen een aantal gestelde kaders.

Ervaar de beperkingen als een creatieve aansporing

Mijn oproep aan de hedendaagse creatief is dan ook: leer meer over het kader dat de verschillende mediatypes met zich meebrengen. Leer de regels ervan kennen. Omarm de restricties die het medium je cadeau geeft. Laat het kader je inspireren tot nóg beter werk dat nóg meer oplevert voor de adverteerder. Ervaar de beperkingen als een creatieve aansporing, net zoals het de Dogme 95-groep inspireerde nóg mooiere films te maken.

---

Folkert Langeveld is Strategy Leader bij MediaCom.

www.mediacom.com/nl
@FLANG123
@MediaCom_NL

 

Lees ook:

03-04-2018 | [Column] Folkert Langeveld: Beste Folkert, hoe hebben we u geholpen?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie