[Column] Folkert Langeveld (MediaCom): Voice marketing is dood!
16-10-2018 10:12:00 | Hits: 2371 | columnist: Folkert Langeveld | Tags:

Voice marketing is dood!

Daar, ik maak ‘m maar alvast. Dan ben ik in ieder geval de eerste. Want dat voice doodverklaard zal worden, dat is een zekerheid.

Dooooooooood! Ga gewoon doooooooood! Het was de terugkerende apotheose aan elke Oboema en José-sketch van Jiskefet, die overigens vandaag nog even grappig is als 25 jaar geleden. Ik denk vaak aan Oboema en José als er weer eens iets dood wordt verklaard in onze bedrijfstak.

Want zo is het in marketing en communicatie: we houden van de hypes, maar we houden minstens zoveel van het doodverklaren. Tv is al jaren dood, radio stervende. E-mailmarketing ligt six feet under en de laatste tijd doen vooral influencers het goed in de doodverklaringen. Hoe het gaat met Facebook? Dood dus.

Doodverklaren doet het natuurlijk goed in de headlines en hopelijk heeft de titel van deze column ook voor jou als clickbait gefungeerd.

Echter, er zit een gevaar in dit serieel doodverklaren: vaak als een nieuw type medium of dienst de eerste hype voorbij is (en de eerste grafdelvers zich aandienen) begint het juist aan de volwassenheidsfase. De roeptoeters die vanuit commercieel oogpunt meesurfen op de trend, springen snel door naar de volgende. Maar er zijn ook bedrijven die blijven, die geloven in het mediumtype en het doorontwikkelen totdat de kinderziektes eruit zijn. In deze fase blijkt vaak waar het nieuwe medium écht een toegevoegde waarde heeft. Als je dan al afgehaakt bent, maak je dus nooit de fase mee waarin het medium waarde gaat toevoegen in de totale mix.

Zo ook voice. Vandaag moeten we geloven dat voice alles gaat overnemen en veranderen. Alles wordt voice! Binnen een jaar zal ongetwijfeld de doodverklaring volgen, want ten opzichte van die torenhoge hype en verwachting valt het resultaat natuurlijk altijd tegen. Echter, uiteindelijk zullen de echte specialisten en experts doorgaan en laten zien waar voice wel een plek heeft, waar het waarde toevoegt.

Erbij zijn in het begin heeft waarde, maar erbij zijn als de dienst écht ROI gaat opleveren nog meer. Je wint er dan waarschijnlijk niet meer die award mee, maar het levert inmiddels wel iets op met veel meer waarde: omzet, tevreden klanten en/of efficiënt bereik.

Zo eindigde Oboema en José ook steevast: het kwam altijd weer goed. Uiteindelijk zaten ze innig gearmd op bed en ze verklaarden elkaar de liefde. Zo zou het ook voor de marketeer moeten zijn: minder doodverklaren en meer omarmen die nieuwe innovaties!

---

Folkert Langeveld is Content Leader van MediaCom.

www.mediacom.com/nl
@FLANG123
@MediaCom_NL

[Credits topfoto: Yvette Kulkens Photography]

 

Lees ook:

10-09-2018 | [Column] Folkert Langeveld: Taking a Knee for Nike
09-07-2018 | [Column] Folkert Langeveld: Ben je wel zo goed als je denkt?
29-05-2018 | [Column] Folkert Langeveld: Het moment dat het plan middelmatig werd
01-05-2018 | [Column] Folkert Langeveld: De moderne creatief
03-04-2018 | [Column] Folkert Langeveld: Beste Folkert, hoe hebben we u geholpen?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie