[Column] Gerard Molenaar: Creatief met commerciële content
23-01-2017 09:20:35 | Hits: 3190 | columnist: Gerard Molenaar | Tags:

Het was 2014 en iemand zei op een vakevent tegen een collega-redacteur: “Jullie vak bestaat over twee jaar niet meer. Dan schrijven jullie alleen nog commerciële content, verpakt in artikelen. Je schrijft dan wat de adverteerder wil.”

Met onafhankelijke journalistiek was het volgens de persoon in kwestie gedaan. Ik herinner mij de verontwaardiging van mijn collega nog goed. Het liet ook mij bepaald  niet onverschillig, maar ik zag het ook als provocatie. Het is ook zo’n aantrekkelijke gedachte voor uitgeverijen: goedkope, jonge krachten die op een leuke manier het verhaal van de adverteerder kunnen vertellen. Met de opkomst van internet is iedereen een beetje journalist en wie een beetje leuk kan schrijven, kan aan de slag.

Inmiddels zijn we drie jaar verder en zie ik twee lijnen. Enerzijds de grote behoefte aan echte journalisten. Journalisten die nepnieuws kunnen ontmaskeren. Vakbladjournalisten die gedegen, diepgaande artikelen kunnen schrijven, die de lezer beter maakt in zijn vak. Ze zijn hard nodig. De vakbladen die alleen maar artikelen verkopen, houden het misschien een paar jaar vol enzijn dan weer weg. Je ziet dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan fotografie en vormgeving. Het zijn reclameboodschappen verpakt in een artikel.

Ik zie ook de andere kant: grote commerciële partijen, die niet meer willen adverteren, maar die wel communicatiebudget hebben en die het grensvlak tussen redactie en commercie opzoeken. Die de lezer niet hun commerciële boodschap door de  strot willen duwen, maar die meer indirect aandacht willen. Of je het nu leuk vindt of niet, je hebt het – zeker als redacteur van een vakblad – te accepteren en dan kun je maar beter zorgen dat het niveau van je vakblad hoog blijft. Dat kan door de commerciële partij  meer te vertellen over je lezer en hoe die reageert op commerciële content die wordt gebracht als onafhankelijk journalistiek. Door een gezamenlijk belang te zoeken en de opdrachtgever te helpen hoogwaardige content te maken. Het belangrijkst vind ik echter dat je het de lezer eerlijk vertelt. Gewoon onder een artikel zetten: dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met …

In de praktijk kan het goed werken, mits de commerciële content door professionele redacteuren wordt geschreven en aansluit bij de interesses van de lezersdoelgroep. Native advertising is nu het toverwoord. Als het niet de overhand neemt in een magazine, biedt het ook kansen. Een redelijke omzet biedt ruimte om naast commerciële content uit te pakken met diepgaande vakartikelen. Die combinatie kan een vakblad juist aantrekkelijk maken, omdat er geld is voor goede fotografie en voor mooie vormgeving. Maar het blijft balanceren op een dun koord. Misschien is dat wel de mooiste uitdaging voor 2017.

---

Gerard Molenaar is als algemeen hoofdredacteur bij uitgeverij ManagementMedia eindverantwoordelijk voor alle redactionele content.

www.managementmedia.nl
@MolenaarGerard

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie