[Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof
17-01-2018 12:48:00 | Hits: 5808 | columnist: Isabelle Bolluyt | Tags:

De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk. Een snelle blik leerde mij waar de pling-tsunami door veroorzaakt werd: tags. Keiharde tags. Waar ik, van de brave Hyvesgeneratie, nog hele berichten deelde (bronnen, foto’s, updates) zie ik hier de nieuwe OhMyGod-generatie vooral alles taggen. Een dag niet getagged, is bijna een social homicide. Er werd een afspraak gemaakt om te shoppen, want de nieuwste Amerikaanse sportsweater die.moest.gekocht.worden!

De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk

Die trui. Het bestaan ervan. Waar werd dat gecommuniceerd? En hoe dan? Hoe in godsnaam weet zij van het bestaan van die specifieke trui af? Er wordt geen tv gekeken, geen Hitkrant of Yes gelezen, geen e-mailnieuwsbrief, geen folder, allemaal dingen waar ik wel schuldig aan ben, eh althans was, toen ik de puberella-fase in kwam. En alles was gedoseerd gecommuniceerd, maar deze generatie wordt overspoeld met informatie, visuals, communicatie en audio. Hoe in godsnaam weet een TRUI zich te onderscheiden van alle overige (fashion) items?

Tijd voor onderzoek

Waar in mijn middelbareschooltijd de rangorde van Hip-Trend-Musthaves op het gebied van fashion en gadgets werd bepaald door een ondemocratisch gekozen Queen Bee, volgde de rest van de klas daarin in orde van status. Hetzij met b(ijna) merkkeuzes, hetzij door enorm te sparen voor een echt item. 25 jaar geleden. Het tijdperk van Alyssa Milano voor de #metoo, BH 90210, Mac&Maggie en de verknipte Hitkrant die in agenda’s werd geplakt (nu bekend als Pinterest).

Anno 2018 heeft een hele squad meiden onhierarchisch functionerend bijna dezelfde spullen tegelijkertijd aangeschaft. Niks geen onderscheid in status, cultuur en zelfs idealisme. Allemaal hetzelfde en vooral ook nog het nieuwste van het nieuwste. Hoe dan? Door de nieuwe QueenBee’s alias de hotste influencers. Hun foto’s, maar vooral de door de tags eronder. De dames van BlondeTigers (53K volgers) of Lizzie Peridon (91,4K volgers) bijvoorbeeld, die ernstig bijna normaaldoen lijkend de mooiste setjes presenteren. Naast de Instagramqueens is het elkaar gunnen van zo een OhyMyGod-zo-mooi-die-staat-je-vast-heel-mooi-tags door iedere bae of bff dé reden om het te kopen. Dus. Foto. Tag. Shoppen maar. Tijdens de shopsessie wordt er gevlogged waarbij de pashokjesscenes worden gedeeld om elkaar te laten beslissen of setjes wel of niet moeten worden aangeschaft aan de hand van hartjes, likes en tags.

Je zal als brand de doelgroep 12-18 willen bereiken. Succes!

Je zal als brand de doelgroep 12-18 willen bereiken. Succes! En al helemaal in de Randstad, met een eigen bankpas en een squad. Als marketeer moet je of undercover, of tenminste een fake account moeten aanmaken op Insta, YouTube en andere social netwerken om te worden voorzien van belangrijke informatie. Mijn ikvraagditvooreenvriend-interviewskills om alles te begrijpen was na vraag twee al doorzien.

De trui is gescoord. Ik hoor een gedempte stem in de badkamer uitleggen hoe de trui fantastisch zit en ondertussen kijk ik live op Insta mee. Voor heeel even dan. Een rollend oog tijdens de live sessie geeft aan dat ik moet opsodemieteren. Einde onderzoek. Ik moet een bankieren-app installeren om te achterhalen wat binnenkort weer volledig dom is, of in mijn taal hot. #generatiekloof

---

Isabelle Bolluyt is Communications Director bij OMD Nederland.

www.omd.com/nederland
@OMD_Nederland

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie