[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
20-09-2019 08:25:20 | Hits: 2615 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Het laatste nieuws over de toekomst van NPO: een meerderheid van de Tweede Kamer steunt de plannen van minister Slob voor een reclameluwe NPO. Belangrijkste reden: de Ster-inkomsten zijn te instabiel. Oorzaak: een drastisch veranderd medialandschap. Ik denk dat er meer aan de hand is. Zijn we met z’n allen reclamemoe geworden? Of zou de sympathie voor reclame bij de Tweede Kamer tegelijk met die Ster-inkomsten zijn afgenomen? En waar stopt dit?

Tijdens het jaarlijkse IAB-congres begin september 2019 stelt staatssecretaris Verhoeven dat reclame niet thuishoort op de publieke omroep. Quote: “We hebben toch geen publieke omroep om gehoortoestellen te verkopen?” Ik weet niet of Verhoeven gelijk heeft. Volgens mij kijken voornamelijk 50-plussers lineaire tv. Dus waarom niet? Maar dan lees ik ergens dat een meerderheid (62%) van de Nederlanders aangeeft extra te willen betalen voor een reclamevrije NPO. Men is dus wel degelijk reclamemoe.

Die commercials voor hoortoestellen zijn niet eens de ergste. Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep. Zuur voor de makers van de NPO, want zonder Ster-inkomsten is er een stuk minder geld om kwaliteitsprogramma’s te maken.

Wat als men reclame echt zat is? En deze trend overwaait naar andere kanalen dan lineaire tv en online advertising op NPO. Dan hebben we straks dus geen last meer van commercials met irritante voice-overs, je-tot-in-de-eeuwigheid-achtervolgende banners, testimonials van deepfake BN’ers, seksistische billboards en ordinaire abri’s. Dan krijgen we intelligente, geïntegreerde merkcommunicatie in epische series, volgenswaardige formats, influencervideo’s waar je wél iets aan hebt, ontroerende films, diepgravende documentaires, longreadartikelen en alle nieuwe vormen die we maar kunnen bedenken.

Ik kijk uit naar marketeers die samenwerken met makers. Die content maken waar het publiek (hun doelgroep) een kaartje voor wil kopen of voor aan een abonnement vast wil zitten. Dat maakt ons vak inhoudelijk een stuk interessanter en zorgt ervoor dat al die NPO’ers straks reclamevrij een goede boterham kunnen blijven verdienen.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Lees ook:

25-07-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?
20-05-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Consistente content
03-04-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd? 
29-01-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!
24-12-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
22-10-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Met welk verdienmodel haal je de kerst?
20-08-2018 | [Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik
20-06-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
17-04-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie