[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
18-11-2019 14:28:00 | Hits: 1824 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei. Best gek als je bedenkt hoe vaak je hoort over de versnippering van de media. Hoe zit het nou echt met de kwelgeest van de traditioneel denkende marketeer?

Laatst zag ik Ton Rozestraten (RTL Nederland/Screenforce) in een interview zeggen dat de televisiereclamemarkt dit jaar met meer dan 2 procent groeit. Voor volgend jaar wordt zelfs nog meer groei verwacht. Hoezo, tv is dood? Dit klinkt meer als springlevend. Radio – nog zo’n prachtig traditioneel medium – is in het afgelopen kwartaal met 5 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Out of home: 6 procent. En print dan? Toch al jaren een dalende markt? Sanoma-CEO Rob Kolkman zet in op groei van hun printtitels. Hij noemt Libelle en Margriet zelfs echte influencers. Daar is niets traditioneels aan.

Niets aan de hand dus? Geen sprake van versnippering? Nou, dacht het wel. Want radio groeit door een stijging van 40 procent non-spot advertising. Tv doordat uitgesteld kijken meegenomen wordt in de cijfers. OOH (de grootste stijger) groeit door de opkomst van digitale abri’s. En print? Die groeiplannen bestaan altijd uit een combinatie van print en een ander mediumtype. Het lijkt erop dat alle groei digitale groei is. Dat de grote mediabedrijven er alles aan doen om aan de voorkant de versnippering te ontkennen, maar aan de achterkant toch lekker door te versnipperen. Ik vind dat ontzettend slim van ze. Zo behouden ze hun leidende rol en blijven ze de one stop shop voor door versnippering gekwelde marketeers die de massa willen bereiken. Al blijft het aanbod net als bij een groot warenhuis mainstream, toch vind je er altijd wel wat je nodig hebt. Voor meer specialistische dingen ga je naar de speciaalzaak: het bureau, de publisher of de influencer die de niche weet te bereiken.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Laatste 10:

20-09-2019 | [Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
25-07-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?
20-05-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Consistente content
03-04-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd? 
29-01-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!
24-12-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
22-10-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Met welk verdienmodel haal je de kerst?
20-08-2018 | [Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik
20-06-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
17-04-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie