[Column] Job Franken: Balance of power
17-04-2015 09:06:00 | Hits: 2418 | columnist: Job Franken | Tags:

Wie denkt dat burgers en consumenten meer macht hebben gekregen sinds internettoepassingen grootschalig benut worden in onze maatschappij heeft hoogstwaarschijnlijk een goed punt: instant beschikbaarheid van informatie zorgt wereldwijd (nou ja eerste- en tweede-wereldwijd) voor meer transparantie en dat zou een shift moeten veroorzaken in de balance of power.

Helasiter is dat niet meer dan een illusie. De veruit machtigste entiteiten ter wereld zijn de bedrijven die zich bezig houden met de winning van fossiele brandstoffen, zo vernam ik recent van een bevriende topconsultant. Zij beheersen de brandstofkraan en hebben de afgelopen 100 jaar gigantische vermogens opgebouwd met de bijbehorende politieke leverage op het wereldtoneel. Goede tweede op de lijst met machtigste entiteiten zijn de landen en hun regeringen. Zij beheersen lokaal en internationaal het speelveld van de politiek maar dienen ondertussen koord te dansen naar de pijpen van de vent die de benzinekraan in zijn hand heeft. Op de derde plaats komen de financiële instellingen zoals banken en verzekeraars. Bijna iedereen is op 1 of andere wijze afhankelijk van deze partijen, al zijn ze niet zo machtig als oliebedrijven of regeringen. Op de vierde plaats vinden we de grote multinationale ondernemingen die zich bezig houden met alles behalve fossiele brandstoffen of financiën. Consumenten en burgers komen totaal niet in het stuk voor. Is dat raar? Je zou denken van wel maar feitelijk is het gewoon diegene met de meeste poen die bepaalt.

De komende 100-150 jaar zal deze situatie niet veranderen. Dit is ongeveer de termijn waarop experts verwachten dat de wereldwijde voorraad fossiele brandstof mee zal gaan. Zolang de wereldeconomie draait op deze energiebron blijven de partijen die dit aanbod beheersen de dienst uitmaken. Je kunt je afvragen in welke mate de energiereuzen dit inzien en hun enorme kapitaal en geopolitieke macht gaan aanwenden voor de structurele duurzame innovaties die nodig zijn om de transitie te maken van fossiel naar andere vormen van energie. De reuzen zijn niet gek en weten - wellicht beter dan de meeste anderen – dat dit onherroepelijk gaat gebeuren. Maar waarom dan nog die focus op nog smeriger energie zoals schaliegas? Het antwoord is simpel: Apres moi la deluge. Het interesseert ze hoegenaamd niets. Je zou dit makkelijk als cynisch of egoïstisch kunnen bestempelen maar misschien hebben ze een punt. Van de 100 meest succesvolle Amerikaanse ondernemingen van 100 jaar geleden bestaan alleen Coca-Cola en General Electric nog. De vraag is dus welke van de grote oliereuzen van vandaag over 100 jaar nog bestaan en welke er zullen leven in ons vaag collectief geheugen?

Job Franken is (Copy) Writer, Consultant & Marketing Professional

 

Lees van Job ook:

17-03-2015 | Job Franken: Onze samenleving is ernstig op drift
17-02-2015 | Job Franken: Aardige ogen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie