[Column] Job Franken: Hoogbegaafd, Pech Gehad?
16-06-2015 09:07:00 | Hits: 3362 | columnist: Job Franken | Tags:

Het potentieel van de slimste 2% van de populatie kan veel beter worden beschermd, ontwikkeld en benut. Daar zijn oplossingen voor. Duurzame, simpele oplossingen waar hoogbegaafde mensen, de opleidingen die ze bezoeken, scholen, bedrijfsleven en overheid baat bij hebben.

Hoogbegaafde (HB) kinderen tussen de 4 en de 18 jaar zoeken uitdagingen en stellen vragen. Daarvoor is het Nederlandse onderwijs slechts matig geschikt. Veel van hen haken teleurgesteld en gefrustreerd  af, met faalangst, onderpresteren en gedragsproblematiek tot gevolg. Alhoewel deze groep (ongeveer 2% van de populatie) niet zo heel groot is in aantallen, huist er een onevenredig groot potentieel in hen. Potentieel dat nu veelal verloren gaat, of op zijn best niet optimaal ontwikkeld wordt. Terwijl groten uit de geschiedenis – Einstein, Jobs – allen tot deze 2% meest intelligenten der mensheid behoren, lukt het ons niet om zulke kinderen effectief begeleiden? De BV Nederland zou er goed aan doen om deze groep toptalent meer aandacht te geven. We moeten snel leren hoe we het potentieel van deze werknemers, ondernemers, kunstenaars, onderzoekers, architecten, uitvinders, schaakgrootmeesters en Nobelprijs winnaars beter kunnen benutten. In hun belang en daarmee in ons eigen belang.

Er komen gelukkig steeds meer scholen in het basis- en middelbaar onderwijs die speciale klassen in het leven roepen waar alleen HB geteste kinderen naar toe mogen. Eindelijk begrepen worden door medeleerlingen en leerkrachten, eindelijk eens 'iets leuks' doen op school. Ik heb diverse keren waargenomen hoe kinderen in zeer korte tijd kunnen opbloeien zodra ze eindelijk niet meer ‘anders’ zijn. Mijn dochters lieten binnen enkele weken een complete gedragsverandering zien. Door in basisonderwijs verplichte vakken te volgen zoals schaken, Spaans, Engels en Mahjong maken ze zich leerstrategieën eigen en worden ze extra uitgedaagd. Met maximaal 10 kinderen per klas is er bovendien uitgebreide aandacht voor het individu. Dat is vaak nodig want veel kinderen komen teleurgesteld of gefrustreerd uit hun vorige klas. Of zoals een vader het omschreef: “voor mijn zoon was zijn wereld een Josti band. Nu snapt zijn klasgenootje in elk geval waarover hij het heeft als hij vertelt over de coole documentaire die hij zag over kwantum-mechanica”. Door de vorming van deze speciale klassen worden hoogbegaafde kinderen al op jonge leeftijd geïdentificeerd en komen ze  samen op diverse scholen waar ze van en met elkaar kunnen leren. Deze ontwikkeling zet de komende jaren stevig door. De vraag naar speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen is sterk stijgende. Door boeken als “Hoogbegaafd, Nou En?” stijgt onze kennis over het onderwerp en zo wordt ook steeds duidelijker dat er snel iets moet gebeuren. 

Organisaties - van MBK tot kleine en grote overheidsorganisaties, van start-ups en NGO’s tot beursgenoteerde ondernemingen - zoeken oplossingen en willen antwoorden. Iedere organisatie investeert grote hoeveelheden resources aan de identificatie en ontwikkeling van toptalent. Nooit eerder is dat toptalent zo goed identificeerbaar en bereikbaar geweest als nu. Hoe meer klassen er voor HB kinderen op basis- en middelbare scholen ontstaan – let wel: dit is een niet te stoppen ontwikkeling – hoe beter deze groep bereikbaar wordt.

Organisaties hebben namelijk precies datgene waar HB kids van watertanden: complexe ‘uitdagingen’ en ‘vraagstukken’. Ze hebben demonstratie ruimtes, laboratoria, test ranges, opleidingscentra, open dagen, kortom: organisaties zijn ideale speeltuinen voor deze kinderen. We moeten deze groepen met elkaar in contact brengen. Om van en met elkaar te leren. En vergis je niet: ik weet zeker dat elke ‘open minded’ CEO of ondernemer na een halve dag praten en filosoferen met dit soort kids met nieuwe inzichten naar huis gaat. Investeren in HB kinderen en HB onderwijs in de regio is gewoon duurzaam investeren. Want deze kids gaan ooit de arbeidsmarkt op, ze gaan misschien wel in de buurt wonen waar ze zijn opgegroeid. Dan is het wel leuk als ze met plezier terugdenken aan jouw onderneming. 

Uiteraard zijn scholen in het basis- en middelbaar onderwijs geen recruiting speeltuin. Maar dit gaat niet om uitbuiting of verschil. Dit gaat om verbinding. Verbind organisaties op structurele wijze met groepen hoogbegaafde kinderen en je iedereen wint. Verbinding is de eerste stap. Zonder verbinding geen begrip, zonder begrip geen vertrouwen en zonder vertrouwen geen duurzame oplossingen voor de uitdagingen van onze maatschappij. Wat denk jij: zou het nuttig zijn om de slimste 2 procent te geven wat ze nodig hebben om hun potentieel te bereiken, om te excelleren? Wat kan jij morgen binnen jouw organisatie doen om dit te bevorderen? 

Job Franken is (Copy) Writer, Consultant & Marketing Professional

 

Lees van Job ook:

17-04-2015 | Job Franken: Balance of power
17-03-2015 | Job Franken: Onze samenleving is ernstig op drift
17-02-2015 | Job Franken: Aardige ogen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie