[Column] Jody Bauer: Influencers inhuren of zelf vloggen?
31-08-2016 11:13:00 | Hits: 6059 | columnist: Jody Bauer | Tags:

Vlogs zijn uitermate populair onder jongeren. Uit onderzoek blijkt dat ook steeds meer Nederlanders van achttien jaar of ouder regelmatig een vlog bekijken. Nederlands meest bekende YouTube-vloggers hebben daarom een enorme achterban en dus pr-waarde. Bedrijven spelen hier slim op in. De vloggers maken bewust en soms onbewust reclame voor bedrijven en verdienen door die reclame hun geld.

Je kunt als bedrijf natuurlijk ook zelf een YouTube- of Snapchatkanaal aanmaken en video’s posten. Voor grote bedrijven is het zeker van belang om op deze kanalen aanwezig te zijn. Maar voor het snel creëren van veel pr-waarde is het wellicht verstandiger om van een van de influencers gebruik te maken. Enzo Knol houdt bijvoorbeeld van skateboarden en doet dit graag. Laat als skateboardleverancier jouw nieuwe Penny-skateboards dan uitpakken en gebruiken door Enzo in zijn vlogs. Met meer dan 1,3 miljoen YouTube-abonnees heeft hij een veel groter bereik dan het YouTube-kanaal van Penny zelf met bijna 64.000 abonnees.

MediaTest nam de proef op de som en heeft zelf een vlog gemaakt van een dag kwalitatief veldwerk. Hoeveel mensen zullen we bereiken? We hebben geen gebruik gemaakt van professionele apparatuur, alles is spontaan opgenomen zonder script en we hebben alles zelf geëdit

Onze conclusie: het is eigenlijk best leuk om verslag te doen op deze manier. Om zo onze achterban te infomeren en het is helemaal niet ingewikkeld. Maar 100.000 kijkers op een eigen YouTube-kanaal verwachten we niet snel, dus als bedrijf creëer je toch sneller meer pr-waarde via influencers. Vooralsnog zullen wij daarom alleen bij speciale MediaTest-momenten vloggen.

Wordt vervolgd.

Jody Bauer is Senior Consultant bij MediaTest

www.mediatest.nl
www.twitter.com/MediaTestNL

 

Lees ook:

30-06-2016 | Jody Bauer: The Video Age
19-04-2016Jody Bauer: 65-plussers een belangrijke doelgroep voor Video on Demand?

15-02-2016Jody Bauer: Haal meer uit je e-mailnieuwsbrief
03-09-2015Jody Bauer: Het nieuwe tv-seizoen van start: elke avond voor de buis of toch on demand?
30-04-2015Jody Bauer: Directe aankoop of donatie via social media blijft uit
21-01-2015Jody Bauer: Dé Commercialtrends van 2015
19-04-2016 | Jody Bauer: 5 gouden regels voor het maken van een succesvolle banner
03-09-2014Jody Bauer: Iedereen over op Video On Demand?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie