[Column] Joost van Liemt: De spruitjeslucht van Klaverblad
23-06-2016 11:26:00 | Hits: 5050 | columnist: Joost van Liemt | Tags:

Tot mijn schrik zag ik gisteren weer een commercial van Klaverblad. Nou ja schrik, eerder afkeer. En ik was toch echt een groot fan van de eerdere commercials: grappig, puntig en sterk positionerend. ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’ is natuurlijk een heerlijke gedachte en een lekkere zin. Een gedachte die ongetwijfeld voortkomt uit de waarden van en het denken binnen Klaverblad.

Mooie voorbeelden: Geen keuzemenu’s, want dat vinden onze klanten niet fijn. Een week later schades uitbetalen, hoe winstgevend dat ook mag zijn, gaat niet gebeuren. Klaverblad Energy heeft de goedkeuring van de directie natuurlijk niet gekregen. Agressieve verkooptechnieken zijn aan Klaverblad niet besteed, dus de sollicitant in kwestie stond aanzienlijk sneller buiten dan gehoopt. Een naamswijziging in Loyander, om mee te gaan in de huidige hype van fantasienamen, kwam ook al niet verder dan een eerste presentatie van het bureau. En in alle commercials sluit de inmiddels landelijk bekende lift het geheel perfect af. 

Klaverblad staat ergens voor. Geen poespas, niet meelopen met hypes. Klant voorop. Allemaal goede zaken, die we wel vaker tegenkomen, maar zelden in praktijk worden gebracht. De commercials konden op mijn sympathie rekenen. Tot ik de Koffieautomaat zag: ‘Oei. Wat gebeurt hier?’ Want wat hebben klanten eraan of Klaverblad wel of niet op een moderne of ouderwetse manier koffie zet? Niets, natuurlijk. En zo is ineens het pad verlaten waarop Klaverblad zo succesvol kon groeien. Van weerbarstige en eigenzinnige verzekeraar naar een kleinzielig en conservatief bedrijf. Da’s een diepe val (nee nee, geen woordspelingen met de lift, dat is te makkelijk).

Het gaat verder. Want Klaverblad presenteert zich als modern bedrijf, met goede, ouderwetse waarden die ze onder geen beding loslaten. Maar als iemand al geen koffiezetapparaat kan bedienen, is hij of zij dan wel in staat om dat bedrijf te leiden? Computerprogramma’s zijn immers moeilijker dan een koffiezetapparaat. En alles schriftelijk doen, zoals in het pre-digitale tijdperk, is onmogelijk. In mijn hoofd komen dan andere bedrijven naar voren, die ook moeite hadden met moderne tijden. V&D, natuurlijk. Witgoedbedrijven, die te laat de online mogelijkheden hebben toegepast. Hotels, die Airbnb nooit als een teken aan de wand hebben gezien. Taxibedrijven, makelaarskantoren, supermarkten: in bijna elke branche is tegenwoordig wel een bedrijf te vinden dat op een nieuwe manier bestaande diensten aanbiedt.

Klaverblad, tot voor kort het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat begreep wat klanten willen en daar ook naar leek te handelen, is niets meer dan een relict dat het nu toch echt niet meer kan bijbenen. En met de beelden van het Koffiezetapparaat in het mijn hoofd, kijk ik nu ook ineens anders tegen de eerdere commercials aan: de ouderwetse pakken en de traditionele rolverdeling bijvoorbeeld. Natuurlijk, allemaal gedaan om de tegenstelling tussen oud (goed) en nieuw (verwerpelijk) te onderstrepen, maar toch.

De commercial was al eerder te zien. En toen het mediageld op was, zou – zo dacht ik – een klantonderzoek en scherpe analyse er wel voor zorgen dat deze kleine dwaling tijdelijk zou zijn. Maar nee, ze besloten om nog een run te doen. Jammer. Nu is Klaverblad voorgoed verbonden met doorgekookte spruitjes. 

Joost van Liemt is merkstrateeg
www.twitter.com/joostvanliemt

 

Lees van Joost ook:

20-05-2016 | Joost van Liemt: Kattenbakvulling bij het tuincentrum
24-03-2016 | Joost van Liempt: Lachebekjes en treurwilgjes: emojis vervangen het alfabet
17-09-2015 | Joost van Liemt: Lenen te duur? Huur!
26-08-2015 | Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie
22-07-2015 | Joost van Liemt: Zomer, snelwegen en openingstijden
25-06-2015 | Joost van Liemt: Pedigree = zwak tandvlees
19-05-2015 | Joost van Liemt: We moeten geen fans maken, we moeten fan zíjn
23-04-2015 | Joost van Liemt: PSV kampioen? Dat gaat geld kosten

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie