[Column] Joost van Liemt: Kattenbakvulling bij het tuincentrum
20-05-2016 20:13:00 | Hits: 4373 | columnist: Joost van Liemt | Tags:

Zo, dat waren de Pinksterdagen. Ik kijk er met enige verwondering op terug. Nee, er is niets wereldschokkends gebeurd. Het was een Pinksteren als alle andere, al was het wel aan de frisse kant. Pinksteren is de traditionele aftrap van het tuinseizoen. Dus gaat die ene helft van Nederland die er niet met de caravan of camper op uit is getrokken, op zoek naar viooltjes, primula’s, kruiden, eenjarigen, vaste planten en mogelijk een nieuwe hark. Of een barbecue, want als ik de woonprogramma’s mag geloven, wil iedereen heel graag altijd buiten koken. Ook als het 12 graden is. 

Op naar het tuincentrum dus. 'We gaan naar de Praxis!', hoorde ik op tweede Pinksterdag. De Praxis. Ooit beter bekend bij klussers dan bij tuiniers. Maar Praxis is allang geen bouwmarkt meer. Ze zijn heel langzaam van bouwmarkt in kluswinkel in interieurwinkel in buitenwinkel veranderd. Natuurlijk kun je nog best wat gereedschap kopen, en als je goed zoekt vind je ook nog wel wat hout of cement. Maar het stoere is er al lang van af. Het is een beetje tuttige zaak geworden. Een tuincentrum, zeg maar.

Toen ik op de mededeling dat we naar de Praxis zouden gaan reageerde met de opmerking dat de Intratuin mij een beter idee leek, was hoongelach mijn deel. Intratuin? Daar ga je naar toe als je kaarsen, buitenmeubels of dierenartikelen nodig hebt. Dierenartikelen ja. Hondenvoer, kattenbakvulling. Kettingen of riemen, krabpalen. Manden, parkieten, vogelzaad en hooi. De hele winkel stinkt ernaar. Daar kan geen stokroosje of ergens in een hoekje weggemoffelde tulp tegen op. Dat geldt overigens niet alleen voor Intratuin, de hele sector heeft die switch gemaakt. Steeds minder plant, steeds meer branchevreemde zaken. Geen wonder dat we de weg kwijt raken in retail-land. 

Voor een ruime keuze kattenbakvullingen ga ik naar het tuincentrum, voor voorjaarsbloeiers en vaste planten naar de bouwmarkt. En voor mijn gereedschap vind ik mezelf steeds vaker terug bij de aanbiedingen van de supermarkt. Geen wonder dat de consument in lichte verwarring is. En dus niet meer direct de weg weet te vinden naar de winkels. Want het is vooraf niet te voorspellen of een winkel die als houtverkoper bekend staat, ook daadwerkelijk hout verkoopt. En, even verder redenerend, zullen de winkels de terugloop in aantal klanten proberen op te vangen door een nog breder assortiment te voeren. Wat de verwarring nog groter maakt. Hiermee wordt de bouwmarkt steeds meer een warenhuis. Dat lijkt een slimme stap, want de locatie is niet duur, vierkante meters zijn er genoeg en V&D heeft een gat achtergelaten. Of ze het kunnen is vraag twee, het zijn niet de partijen die winkels gezellig inrichten en het assortiment wat nu wordt gevoerd, zijn Ikea rip offs - die op zichzelf al vaak rip offs van echt design zijn.

Sinds gisteren lijkt die stap ineens niet meer zo slim. Gisteren kondigde Hudson’s Bay aan twintig winkels te openen in winkelcentra in Nederland. Een partij die bewezen heeft goed aan te voelen dat locatie en sfeer het verschil maken tussen alleen 'even iets kopen' of 'winkelen': een belangrijk verschil in beleving en uiteindelijk in binding. Een partij die ook het assortiment heeft om echt te winkelen, zonder de last die het verjaarde V&D met zich meedroeg.

Branchevervaging, branchevervreemding zelfs. Prima hoor. Maar de uitdrukking ‘schoenmaker blijf bij je leest’ komt bij mij wel boven drijven. Voor m’n klussen ga ik inmiddels gewoon naar de Bouwmaat. Lekker duidelijk.

Joost van Liemt is creatief strateeg
www.twitter.com/joostvanliemt

 

Lees van Joost ook:

24-03-2016 | Joost van Liempt: Lachebekjes en treurwilgjes: emojis vervangen het alfabet
17-09-2015 | Joost van Liemt: Lenen te duur? Huur!
26-08-2015 | Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie
22-07-2015 | Joost van Liemt: Zomer, snelwegen en openingstijden
25-06-2015 | Joost van Liemt: Pedigree = zwak tandvlees
19-05-2015 | Joost van Liemt: We moeten geen fans maken, we moeten fan zíjn
23-04-2015 | Joost van Liemt: PSV kampioen? Dat gaat geld kosten

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie