[Column] Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie
26-08-2015 09:21:00 | Hits: 6230 | columnist: Joost van Liemt | Tags:

Thomas Alva Edison wist het al: goed werk vraagt om 99% transpiratie en 1% inspiratie. Deze bekende uitspraak is de makers van de Ikea-gids blijkbaar ontgaan. Afgelopen week viel ie weer op de mat. Het dikke, rijkelijk van fotografie voorziene bladerboek van de Zweedse meubel-en-nog-veel-meer-verkoper. Mooi toiletvermaak.

Nu hebben we toevallig nieuwe tuinmeubels nodig. En omdat we er niet teveel geld aan wilden uitgeven, werd door mijn geliefde Ikea bezocht. Ze kwam terug met de zwart-wit folder van een soort setje, of serie in het Ikeaans, bestaand uit simpele lijntekeningen. Duidelijke informatie, maar ik wilde toch wel even zien welke kleur dat dan bij benadering was. Wat doe je dan: je pakt de gloednieuwe, net ontvangen gids erbij.

Nu kan ik een uitgebreid exposé houden over de zoektocht naar het setje – want het heeft even geduurd voor ik het zeker wist. Dat wil ik niemand aandoen. Laat ik volstaan met te zeggen dat het gezochte item niet is gevonden. Niet in de catalogus, in ieder geval.

Want de catalogus is geen catalogus, het is een inspiratiedocument. Misschien zelfs een persoonlijke experience. Denk ik. Het moet je op ideeën brengen, zoveel is duidelijk. Natuurlijk is dat leuk bladeren, op het toilet. Maar als je iets wilt weten, of een specifiek product zoekt, ben je wel even bezig. Niks inspiratie, alleen maar transpiratie.

Ikea is niet de enige die de inspiratie boven simpel gebruiksgemak plaatst. In de vaste overtuiging dat iedereen geïnspireerd dient te worden, wordt mijn brievenbus zowel digitaal als fysiek overladen met brochures waar je al snel de weg in kwijt raakt, of waarvan je het doel niet meer begrijpt omdat het niet wil duiden, maar inspireren.

De bouwmarkt waar je geen recht stuk hout meer kunt kopen, is een inspirience center geworden. De supermarkt is een wirwar van recepten, leuke tafelideetjes, de automobielindustrie gaat allang niet meer over vermogen of verbruik, maar over het leven zelf, de bakker verkoopt geen brood meer maar meelsoorten, kortom, iedereen lijkt het nodig te vinden om niet meer het product centraal te stellen, maar de beleving. En vaak wordt die beleving in een inspiratiejasje gegoten.

Er is niets mis met inspiratie. Maar soms is het gewoon handig als je iets kunt vínden. Informatie. Plaatjes. Prijzen. Even de index erop naslaan en je hebt het gevonden. De aandacht voor inspiratie is ten koste gegaan van gewone informatie. Ze zijn doorgeslagen. In de queeste naar de aandacht van mensen hebben we besloten dat informatie inferieur is aan inspiratie, dat het hoogste goed dat we mensen kunnen geven, inspiratie is. Stel je dat eens voor als je de weg zoekt via Google Maps of een gewone kaart. Dan kom je niet ver.

Aandacht maakt alles mooier, zo staat voorop de catalogus te lezen. Ben ik het 100% mee eens. Maar een beetje meer aandacht voor het dagelijks leven van mensen met simpele vragen zou geen kwaad kunnen. Een beetje meer aandacht voor de praktijk van alledag. Waar inspiratie, hoe jammer ook, maar een beperkt deel van uitmaakt. Dat geldt zeker niet alleen voor Ikea. Dat geldt voor iedereen die denkt dat je er met alleen een beetje inspiratie wel bent.


Joost van Liemt is creatief strateeg
www.twitter.com/joostvanliemt

 

Lees van Joost ook:

22-07-2015 | Joost van Liemt: Zomer, snelwegen en openingstijden
25-06-2015 | Joost van Liemt: Pedigree = zwak tandvlees
19-05-2015 | Joost van Liemt: We moeten geen fans maken, we moeten fan zíjn
23-04-2015 | Joost van Liemt: PSV kampioen? Dat gaat geld kosten
25-03-2015 | Joost van Liemt: Google’s eigen soap
25-02-2015 | Joost van Liemt: Kiezen en gekozen worden
27-01-2015 | Joost van Liemt: Even opschonen
11-12-2014 | Joost van Liemt: Afhalen en betalen in de winkel
06-11-2014 | Joost van Liemt: Arrogante contentmakers
11-10-2014 | Joost van Liemt: Hoe bijzondere merken onbedoeld gewoon werden


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie