[Column] Joost van Liemt: Twitter heeft die tijdlijn al lang aangepast
11-02-2016 10:42:00 | Hits: 4395 | columnist: Joost van Liemt | Tags:

Twitter gaat haar tijdlijn aanpassen en indelen op relevantie, werd in het weekend bekend. Twitter gaat haar tijdlijn níet aanpassen; CEO Dorsey ontkrachtte de geruchten zo snel als hij kon. En als derde akte in dit toneelspel duikelde maandag de aandelenkoers van Twitter een flink stuk naar beneden.

Een onbedoelde uitlating van een medewerker van Twitter? Een slecht geregisseerde actie? Nee, niets daarvan. Het is een weldoordacht drieluik. Het is namelijk niet geloofwaardig dat dit soort berichten zomaar, toevallig de wereld in gaan. Het is ook niet geloofwaardig dat Dorsey dit vervolgens opgewekt tegenspreekt. En het is voorspelbaar dat de koers duikelt. Simpelweg omdat je vooraf weet dat er veel weerstand zal zijn, en dat weerstand onder gebruikers aandeelhouders nerveus maakt.

Het is niet de eerste keer dat naar buiten komt dat Twitter over haar tijdlijn nadenkt. Er zijn technici bezig met de ontwikkeling van een andere berichtenweergave. Dat doe je niet als je die niet ergens, op welke manier ook, wilt aanpassen. Dus hard roepen dat de tijdlijn altijd zo blijft, is gewoon een leugen. Het is een veelgebruikte techniek, of strategie zo je wilt: iemand laat een luchtballon op, het volk wordt boos, mensen rondom de boodschapper duikelen vervolgens over elkaar heen om het recht te zetten. Maar het resultaat is altijd hetzelfde: de luchtballon zal uiteindelijk geen luchtballon blijken te zijn, maar realiteit.

Zo is ook ooit die idiote banner die tijdens TV-programma’s extreem irritant een deel van je scherm inneemt (net tijdens een scene die cruciaal bleek te zijn) als luchtballon opgelaten. “Als mensen het vervelend vinden, stoppen we ermee.” Ja ja. Die luchtballon is nooit meer neergehaald. Die is realiteit geworden omdat het geld oplevert. Kijkers zijn dan even niet meer zo relevant. Die schikken zich wel.

De Twitter-ballon is de lucht ingegaan en lek geprikt door haar CEO. Twitter houdt haar tijdlijn zoals die is. Dat is natuurlijk niet waar. Twitter is allang aangepast. Een eerste voorzichtige stap naar de relevantie-tijdlijn is al gezet. Ja, je kunt het uitzetten. Even opzoeken, dat wel, net zoals bij Facebook. En dan staat weer gewoon het nieuwste bericht bovenaan. Zo masseert Twitter ons langzaam de nieuwe indeling in. Ze sturen dit bericht de wereld in, trekken het terug, maar komen over een maand of zes, of twaalf, met een soortgelijk bericht. Dan zal het weer over die tijdlijn gaan. En omdat we dan al gewend zijn aan het feit dat de eerste paar berichten op relevantie ingedeeld worden, schrikken we niet meer zo. En zullen de protesten, ook op de beurzen, veel minder zijn. Zo marcheert Twitter langzaam op.

Ze doen dit niet per se om ons dwars te zitten. Ze kiezen deze strategie omdat het nodig is dat Twitter verandert. Want hoe handig het voor ons als gebruikers ook is om telkens het nieuwste bericht te lezen, het is niet goed voor de omzet van Twitter. De huidige, chronologische weergave levert te weinig op. Of beter gezegd, eentje ingedeeld op populariteit, geeft Twitter veel meer mogelijkheden om veel gerichter te gaan adverteren. Dat daardoor Twitter als nieuwsmedium enorm aan waarde inboet, maakt ze niet uit. De aandeelhouders moeten tevreden gesteld worden, er is immers al meer dan genoeg geld in Twitter gestoken en het is hoog tijd dat daar wat tegenover wordt geplaatst: de nieuwe indeling, waarmee binnen het advertentiemodel beter getarget kan worden. En betere targetting betekent hogere prijzen en meer winst.

Twitter is geen filantropische instelling. Dus is winstbejag begrijpelijk. En daarmee deze strategie ook, al kan dat allemaal wel wat transparanter. Maar roepen dat je de tijdlijn echt, echt niet gaat wijzigen: nee, dan neem je je publiek niet serieus. Juist van die houding zouden de aandeelhouders veel meer moeten schrikken dan van een paar verontruste gebruikers.

Joost van Liemt is creatief strateeg
www.twitter.com/joostvanliemt

 

Lees van Joost ook:

17-09-2015 | Joost van Liemt: Lenen te duur? Huur!
26-08-2015 | Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie
22-07-2015 | Joost van Liemt: Zomer, snelwegen en openingstijden
25-06-2015 | Joost van Liemt: Pedigree = zwak tandvlees
19-05-2015 | Joost van Liemt: We moeten geen fans maken, we moeten fan zíjn
23-04-2015 | Joost van Liemt: PSV kampioen? Dat gaat geld kosten
25-03-2015 | Joost van Liemt: Google’s eigen soap
25-02-2015 | Joost van Liemt: Kiezen en gekozen worden
27-01-2015 | Joost van Liemt: Even opschonen
11-12-2014 | Joost van Liemt: Afhalen en betalen in de winkel
06-11-2014 | Joost van Liemt: Arrogante contentmakers
11-10-2014 | Joost van Liemt: Hoe bijzondere merken onbedoeld gewoon werden

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie