[Column] Joris van Lierop: De comfortzone
16-04-2020 10:51:00 | Hits: 1974 | columnist: Joris van Lierop | Tags:

Niet de reden om te kiezen voor ondernemerschap, maar zeker een mooie bijzaak: uit de comfortzone komen’. Nu is het niet zo dat mijn bezigheden een drie vingers in de neus-karakter hadden. Het ambitieus werkzame leven is een spanningsveld opgebouwd uit zwoegen, draven, stress, succes, falen en voldoening. En toch leiden jaren van ervaring onder een corporate systeemplafond ertoe dat het professionele bestaan een zekere mate van vertrouwdheid krijgt. De start van mijn eigen onderneming, The Content Exchange, is ook een breuk met die vertrouwdheid, iets wat je zou kunnen zien als een breuk met de comfortzone.

Bij de start in januari werd ik daar niet in teleurgesteld. Kun je in een complexe corporate omgeving nog wel eens bezig zijn met de vraag “En wie is hier nou eigenlijk verantwoordelijk voor?”, in deze nieuwe situatie is dat direct duidelijk: jijzelf. Je beleeft vreugde en teleurstelling op een meer directe manier, alsof je werk in een feller licht is komen te staan.

Met de komst van de coronacrisis op 13 maart zijn we allemaal uit de comfortzone geschopt. Heel fysiek (1,5 meter voelt toch minder warm) en in levensritme. Het lijkt erop dat iemand de kaarten opnieuw heeft geschud. De manager in pak in file op A2 is nu een man in joggingbroek aan keukentafel, de 16-jarige vakkenvuller bij de Albert Heijn, zwoegend voor brommer en zomervakantie, is nu een onmisbare held in de frontlinie van onze samenleving. Een economische groei van +3 naar -8 en van een overspannen arbeidsmarkt naar een land waar we allemaal kwetsbaar en oncomfortabel zijn geworden.

De bijzaak waar ik naar uitkeek, is een zaak waar we allemaal mee worden geconfronteerd. Voor mijzelf betekent het niet meer op de weg, lastiger leggen van contact, een wereld die enerzijds langzamer is gaan draaien en waar anderzijds mijn beoogde doelgroep (redacties) overuren maken om corona te verslaan en salesorganisaties zich maximaal moeten stretchen om het jaar te redden. Er zijn dagen die voelen als het opklauteren in een paal groene zeep. Na een dag ploeteren sta je gewoon weer beneden. Dat leidt tot één duidelijk resultaat: frustratie. Een gevoel dat nog wel eens het nationaal sentiment kan worden.

En toch, na een paar weken groene zeep klauteren komt ook bezinning. Dat geklauter en gedraaf is eigenlijk mijn comfortzone. Een soort uniform, zodat je nooit hoeft na te denken over wat je vandaag eens zult aantrekken. Velen van ons zitten nu in een wereld met minder duidelijkheid. Tussen vragende kinderen, eindeloze video calls, een chaotisch kapsel, annuleringen van klanten en zoektochten naar nieuwe mogelijkheden.

Misschien dat juist minder duwen, draven en klauteren dan de betere optie is. Dat voelt voor de gemiddelde zwoeger enger dan de vertrouwde dagelijkse tredmolen. Maar met iets meer tijd om adem te halen, en met een iets leger hoofd, met iets lichtere tred, blijkt die paal met groene zeep opeens een neembare horde. Onze software developers blijken gebaat bij de rust, essentiële vragen kunnen nog eens worden gesteld en uitgewerkt, uitgevers en redacties hebben de eerste schokken doorstaan en worden weer nieuwsgierig naar nieuwe kansen. Stukje bij beetje zie ik een robuust platform ontstaan dat een paar maanden terug alleen nog maar papier was. Soms gaan zaken beter door er minder aan te sleuren en ze te laten groeien.

--

Joris van Lierop studeerde filosofie in Amsterdam en werkte als uitgever voor titels als NU.nl, FD.nl en RTLnieuws. Is sinds januari 2020 gestart met een eigen onderneming, The Content Exchange, een digitale marktplaats voor content. Hij schrijft over het starten van een mediabedrijf in tijden van crisis en verandering. 

 

Lees ook:

30-03-2020 | Joris van Lierop: The Content Exchange

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie