[Column] Joyce Lopulalan: Personalisatie als moeilijk dingetje
13-04-2021 08:08:33 | Hits: 3272 | columnist: Joyce Lopulalan | Tags:

Bedrijven staan op een lastige tweesprong: enerzijds willen ze meer van de consument weten om zo hun aanbiedingen scherper in te kunnen steken. Anderzijds wil je zo ver mogelijk wegblijven van het registreren van persoonsgegevens. Want dat gooit veel bedrijfsprocessen overhoop.

En het verplicht je om aan een fiks aantal voorwaarden te voldoen, die per definitie niet in je core business passen. Maar wat als de consument ze juist graag achterlaat voor jou om te gebruiken?

Zo verbaas ik mij al jaar en dag over de mails van bungalowparken. Telkens als ik een bungalow boek, dien ik mij uitgebreid te registreren. En niet alleen mijzelf, maar ook het gehele gezelschap dat ik van plan ben om mee te nemen. Van voorletters tot geboortedatum. En van adres tot kenteken van de auto. Maar waarom gebeurt daar dan zo weinig mee?

Weinig actie op beschikbare data

Zijn er geen dataspecialisten aanwezig? Een snelle blik via de uitgebreide Linkedin-zoekfunctionaliteit (Sales Navigator) op functie en bedrijf leert dat deze er wel degelijk zijn. Wordt er dan geen prioriteit gegeven aan dit specifieke onderdeel waarvan overall bekend is dat dit conversieverhogend werkt? Dat kan het ook niet zijn, want het is daarvoor te belangrijk. Komt het doordat een aantal van deze bungalowparken vanuit het buitenland wordt aangestuurd? Misschien. Al met al is dit een grote, gemiste kans die bij mij persoonlijk altijd leidt tot een irritatiefactor. Zo word ik nog steeds aangesproken met de heer/ mevrouw. Krijg ik nog steeds waanzinnige aanbiedingen buiten de kindervakanties, terwijl ik een 10-jarige dochter heb die ik altijd keurig registreer in het nachtregister. En worden knalacties zoals Bungalowraces altijd net na mijn boeking bij mij onder de aandacht gebracht. De uitwerking maakt dat ik eigenlijk mijn geld hier niet meer aan wil spenderen.

Wat zou een analyse opleveren?

Een goede analist of scientist had het tij zo mooi kunnen keren door de data te analyseren en dit om te buigen naar de juiste toepassing van personalisatie in de communicatie. Bij analyse zou blijken dat ik een voorkeur voor zuidelijke parken heb en vaak weekendverblijven boek, ik gebonden ben aan de kindervakanties, toevallig een zeer actief kind heb dat meedoet aan veel parkactiviteiten en ja, ook ik gevoelig ben voor acties. Maar dan wel de juiste. Als dit benut zou worden in een aansluitende actie, met de juiste visuals op het juiste moment, dan zou mijn frequentie van boeken zeer zeker toenemen.

Feedback vragen als er niets mee gebeurt

Tegelijkertijd zou het actief reageren op de enquêtes die trouw worden ingevuld door vele gasten ook een tip zijn. Elk verblijf weer vul ik mijn opmerkingen over de vaak sterk verouderde, niet goed schoongemaakte huisjes in. Ik kras hierbij expres een onvoldoende aan. Maar een follow up per mail die aangeeft dat mijn opmerking serieus genomen wordt en hier actie op volgt, blijft tot nog toe uit. Een kwalijke zaak, want hiermee geef je je bezoekers aan dat je eigenlijk lak aan ze hebt en dat die enquêtes gewoon door de shredder gaan bij afgifte.

Oproep aan alle directeuren en managers van bungalowparken in Nederland, zet data driven werken eens op de agenda. Wij consumenten laten niet voor niets zoveel data bij jullie achter. We snakken naar wat personalisatie!

--

Joyce Lopulalan is Business Development Manager bij 4orange. Ze adviseert en begeleidt organisaties die voor uitdagende (data)vraagstukken staan. Maar bovenal is Joyce gewoon kritische consument en kijkt vanuit dit perspectief naar de wereld om haar heen. Maandelijks geeft ze een kijkje in zaken die haar opvallen.

www.4orange.nl

Wil jij wat kwijt aan Joyce? Mail haar gerust via joyce.lopulalan@4orange.nl

PS: De laatste keer dat ik toiletteerde, bleek ik nog steeds vrouw. Dus de aanhef mag ook vastgezet worden op Mevrouw.

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie