[Column] Kenny de Vilder: Make your logo great again!
24-07-2019 13:15:00 | Hits: 2741 | columnist: Kenny de Vilder | Tags:

De strijd om het presidentschap van de Verenigde Staten is langzaam maar zeker weer aan het losbarsten. Waar in de media, zeker in Nederland, vooral over Donald Trump wordt geschreven, zijn er al vele Democraten die zich als kandidaat voor 2020 hebben aangemeld. Ondanks dat veel campagnes vaak door miljoenen dollars worden ondersteund, valt op dat de logo’s van deze presidentiële wannabe’s niet bepaald druipen van creativiteit.

Op het moment van schrijven zijn er zo’n 25 serieuze Democratische kandidaten die de nominatie van hun partij binnen willen slepen om het op te nemen tegen, waarschijnlijk, Donald Trump (die tot nu toe pas één officiële Republikeinse uitdager heeft). Good old Bernie Sanders is er weer bij, al is hij met zijn 77 jaar nog niet de oudste kandidaat: Mike Gravel is al 89. Ook oud-vicepresident Joe Biden gaat een poging wagen. Andere bekende namen zijn onder anderen de burgemeester van New York Bill de Blasio, de Texaanse belofte Beto O’Rourke en de Californische senator Kamala Harris.

Werkelijk alles van de presidentskandidaten wordt onder de loep genomen, óók de logo's. Diverse beschouwingen werden al geplaatst over de vorm, kleur en betekenis van de diverse campagnebeeldmerken en zelfs lijstjes met de beste logo's kwamen voorbij, tot in de Washington Post aan toe. Over smaak valt niet te twisten, maar er valt zeker wat te zeggen over een aantal van de logo’s.

Zo lijkt het erop dat Bill de Blasio zijn kleinkinderen een logo liet ontwerpen in Paint of WordArt. Mike Gravel gaat voor een klassiek, fantasieloos ontwerp. Verschillende kandidaten laten, heel origineel, de kleuren van de Star Spangled Banner terugkomen in hun beeldmerk. Kandidaat Inslee heeft als enige een wereldbol in het logo, waarvan het met de gekozen kleuren overigens maar de vraag is of het zo’n heel gezonde planeet is. Ook valt op dat vier kandidaten het For America doen en Delaney zelfs For president gaat. Wow! Kamala Harris kiest voor een variant: For the people. Het jaartal 2020 komt uiteraard in diverse logo’s terug, al lijkt dat in het logo van Marianne Williamson eerder een pootafdruk van haar kat te zijn.

Ik had, denk ik, iets meer verwacht van de campagnebeeldmerken van deze presidentiele kandidaten. Zeker in een land waarin contentstrategieën en storytelling (en moddergooien) in eerdere verkiezingen al uitgebreid werden ingezet. Zou er serieus nagedacht zijn over wat deze Democraten willen uitdragen als kernboodschap en of dat in hun logo terugkomt? Bij een aantal toch wel denk ik, maar bij een aantal ook zeker niet. Of het budget was simpelweg al op nog voor de campagne goed en wel was begonnen?!

Aan de andere kant: is het nodig, een goed en krachtig beeldmerk? De vorige verkiezingen werden gewonnen door iemand die massaal goedkope rode petjes liet maken met in witte letters de tekst Make America great again erop. Iemand die bovendien niet bepaald als een vriend van de media te boek staat. Iemand die, als je puur kijkt naar de campagnebeeldmerken van zijn potentiële uitdagers, best nog wel eens kans maakt op een nieuwe termijn als president.

---

Kenny de Vilder is consultant op het gebied van contentmarketing bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing.

www.sterkwerk.nl
@kdevilder

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie