[Column] Lodewijk van der Peet: Negafobia
07-06-2015 13:04:00 | Hits: 4835 | columnist: Lodewijk van der Peet | Tags:

De creatief directeur gaf een inleiding voordat hij de kartonnen zou omdraaien op de vergadertafel van Simson, de marktleider in fietsbanden reparatiesetjes. Hij vertelde geestige anekdotes over de ongeschreven wet dat lekke banden per definitie op een rotmoment komen. “Het is een hilarische campagne, je moet er wel een beetje ballen voor hebben, maar ja, die hebben jullie!” De marketeer keek niet happy. Nog voordat er ook maar één karton was omgedraaid zei hij: “Al die lekke banden, dat is wel een beetje negatief hè?”

Zonnebrandcrème gaat over kanker. Verzekeraars verstoppen de ellende waar je je tegen verzekert in een grap. De Postcode Loterij is succesvoller dan de Staatsloterij. Daar regeert de angst! Want het gaat niet over het positieve verhaal van winnen en goede doelen. Je moet er toch niet aan denken dat je buurman wèl en jij niet zou winnen?

Omarm negativiteit, demonstreer overtuigend dat je heel goed weet dat het ontzettend vervelend is om een lekke band te krijgen. Laat zien dat je je kan inleven in de wereld van je klanten, wees één van hen. Dan heb je de aandacht. Gebruik dat inzicht als jouw motivatie om zulk goed bandenplakspul te maken. Omdat je de aandacht hebt mag je uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Dan hebt je een winnende campagne.


Lodewijk van der Peet
is Managing Director bij BeyenMeyer

www.twitter.com/lovanderpeet

www.twitter.com/beyenmeyer
www.beyenmeyer.nl


Lees ook:

18-05-2015 | Lodewijk van der Peet: Niet zo hip
11-04-2015 | Lodewijk van der Peet: Ik snap er geen reet van

10-03-2015 | Lodewijk van der Peet: Vrouwen doen niet mee
09-02-2015 | Lodewijk van der Peet: Investeerders van V&D opgelet: ik kan jullie redden!
13-01-2015 | Lodewijk van der Peet: Kill de hunters
19-12-2014 | Lodewijk van der Peet: Niemand begrijpt mij
10-12-2014 | Lodewijk van der Peet: Super op TV