[Column] Lodewijk van der Peet: Waarom strelen we onszelf zo graag?
14-04-2016 16:57:00 | Hits: 4318 | columnist: Lodewijk van der Peet | Tags:

We zitten nu in het award-seizoen. Hoe zou het toch komen dat met name de creatieve industrie zoveel belang hecht aan al die prijzen? Zo’n award gaat prestige voorbij, het lijkt een doel op zich.

Zou het komen omdat creatieven permanent beoordeeld worden? Een creatief team (we hebben het tenslotte over reclame hier) dat een schetsje op de muur plakt krijgt van iedereen ongevraagd advies of een stellige mening. Na werktijd krijgen ze op hun lazer van moeders die geen begrip heeft voor het argument dat de klant het nou eenmaal zo wilde. Al die adviezen en commentaren, dat doet wat met een mens.

Ik kan me zo gauw geen beroep voorstellen waarin je je permanent zó kwetsbaar moet opstellen. De kunst is dat je geen eelt op je ziel krijgt. Onverschilligheid dreigt. En die kan je je niet veroorloven omdat er ook van je verwacht wordt dat je het concept passievol presenteert.

Reclame maken is een aaneenrijging van compromissen. De kans dat het oorspronkelijke idee ongeschonden de vergadertafel van de klant haalt is buitengewoon klein. De kans dat het idee de executie haalt zoals het bedacht is, is eigenlijk uitgesloten.

Als dat toch lukt, of bijna lukt, dan is het meestal prijswinnend. Je voelt het direct; dit werk is zonder al te veel compromissen, oftewel ongeschonden door de strijd gekomen.

De kans dat je volgend jaar weer wint is groot. Door die prijs wordt er namelijk beter naar je geluisterd. Door je collega’s en door je klant. Het scheelt je zomaar drie correctierondes. Die regisseur die je vorig jaar niet zag staan wil nu ineens wèl voor je werken. De casting die je voorstelt is in één keer goedgekeurd, inclusief topacteur uit Engeland. Dat kan ook omdat het budget dat je meekrijgt net iets groter is dan vorig jaar.

Zorg dus dat je die prijzen blijft pakken, dan groeit het budget met het vertrouwen mee. Een Oscarwinnaar krijt ook tig keer zoveel gage na een Oscar.

Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer
www.beyenmeyer.nl

Lees van Lodewijk ook:

12-02-2016 | [Column] Lodewijk van der Peet: Wendy van Dijk wálgt van De Telegraaf
04-02-2016 | [Column] Lodewijk van der Peet: Kleine ergernissen

13-01-2016 | [Column] Lodewijk van der Peet: Lost in transformation
30-12-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Dikke tieten
01-12-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Astrid en Sjuul, doe het niet!
06-11-2015 | [Column] Lodewijk van der Peet: Ik heb niets meer te vertellen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie