[Column] Maarten Ros: Het oranje drama
03-04-2017 11:13:51 | Hits: 4906 | columnist: Maarten Ros | Tags:

Het Nederlands Elftal noteert een historisch dieptepunt op de FIFA-ranglijst die sinds 1992 jaarlijks wordt samengesteld. Op 6 april komt deze ranking weer uit en daar bungelt Oranje ergens na de voetbalgrootmachten Iran, Bosnië-Herzegovina en Senegal op de 32e plaats. Gelukkig wel nog boven Burkina Faso en Oekraïne.

Met de recente resultaten tegen Bulgarije en Italië en de belabberde speelwijze maakt ook het merk Oranje een gigantische duikvlucht en verliest het zijn aantrekkelijkheid voor supporters en sponsoren. Zelfs de Bulgaren, die niet eens in de top 40 op de FIFA-lijst voorkomen, voelden de ruimte een bal het veld in te trappen toen we zaterdag in een slecht gevuld stadion in aanvallende positie een mogelijkheid creëerden. Weg respect.

In 2011 stond Oranje nog een maand op 1 en moest deze positie afstaan aan wereldkampioen Spanje. Dat is niets om je voor te schamen. Met de komst van Guus Hiddink in 2014 is de daling uit de top 10 ingezet. Onder Danny Blind is na een kleine opleving verder verval ingezet. Beide trainers zijn inmiddels bedankt en er wordt druk gesproken met kandidaten om de resterende kwalificatieduels te leiden. De gelukkige krijgt de schier onmogelijke taak om alsnog kwalificatie voor het WK Rusland in 2018 te realiseren.
Daarmee is het lek niet boven en het risico levensgroot nog een eindtoernooi te missen en wederom supporters en sponsoren in de kou te laten staan. Het probleem is echter groter dan de falende trainers en de oplossing begint in de top van de KNVB met de aanstelling van een sterke en visionaire bestuursvoorzitter met een onomstreden autoriteit. Die kan gaan bouwen aan een nieuwe toekomst.

Voor de sponsoren van Oranje is deze teloorgang uitermate zuur. Zij steken enorme bedragen in dit sponsorschap en moeten met lede ogen toezien hoe de kwaliteit en resultaten achteruit hollen en Nederland al jaren vrij is van de economisch aantrekkelijke Oranjekoorts. Heineken heeft zelfs een Chief Oranje Officer in het leven geroepen om deze typisch Hollandsche aandoening zo breed mogelijk te verspreiden, maar helaas, in 2016 geen EK-deelname en geen Oranjekoorts en voor 2018 ziet het er niet veel beter uit. Het sambashirt uit 2014 was voorlopig het laatste spraakmakende gadget waarmee Heineken de bierverkopen rond Oranje stimuleerde. Bij het AD/Sportwereld, dat in 2016 het mediapartnerschap van De Telegraaf overnam zullen ze ook wel achter de oren krabben. De verwachte extra WK-abonnementen, WK-specials en bijbehorende Oranje opbrengsten kunnen voorlopig beter uit de begroting blijven. Geen WK-campagnes, geen inhakers, geen feestjes in Moskou en Sint-Petersburg met klanten en leveranciers.

Aan het merk Oranje is de komende jaren weinig eer te behalen. Geen activaties, geen reclame-inkomsten en geen Oranjekoorts. Hoe jammer, want we kunnen beter en we verdienen beter.

Daar zullen de sponsoren en mediapartners het hunne van denken. 

---

Maarten Ros is directeur Nederland bij fieldmarketingbureau Pepperminds International.

www.pepperminds.nl
@MaartenRos

 

Lees ook:

01-03-2017 | [Column] Maarten Ros: Kunnen we praten?
26-01-2017 | [Column] Maarten Ros: Waakhond voor jokkebrokken en weigerpolitici

26-03-2015 | [Column] Maarten Ros: Beloning boven bedrijfsbelang

04-02-2015 | [Column] Maarten Ros: Vergankelijk & Duf

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie