[Column] Maarten Ros: Reclamemakers moeten niet mopperen maar innoveren
05-09-2017 08:21:00 | Hits: 3994 | columnist: Maarten Ros | Tags:

In Adformatie van afgelopen week las ik het uitgebreide artikel van Robert Heeg over de komst van consultancybedrijven in het reclamevak en ook bij de Lions in Cannes. In zijn artikel spreekt Heeg van een ‘invasie’ van consultants tussen de bekende creatieven en bureaubonzen.

En daar werd door laatstgenoemden flink over gemopperd. Blijkbaar heeft de verslaggever gesproken met ontevreden reclamemakers die alles liever bij het o zo comfortabele oude liedje wilden laten.

Consument heeft een symbiotische verhouding met zijn smartphone
Maar mopperen, morren en klagen is zo’n verspilde energie. Daarmee verdwijnen de consultants niet en daarmee voeg je geen waarde toe voor je klanten. Het tij is al járen geleden gaan keren. Ik vind het nog een wonder dat de invasie op La Croisette nu pas plaatsvindt. Je moet wel onder een steen leven om niet op te merken dat er een digitale revolutie gaande is waarbij de consument een symbiotische verhouding met zijn smartphone heeft ontwikkeld en daarmee massaal connected is.

Daarbij laat ze een dataspoor achter waar een naaktslak jaloers op zou zijn. Dit biedt enorme kansen maar dan moet je wel vernieuwen en niet blijven leunen op modellen en resultaten uit het verleden.

Het tij is al járen geleden gaan keren. Ik vind het nog een wonder dat de invasie op La Croisette nu pas plaatsvindt.

Van zender-gedreven naar ontvanger-gericht
Marketingcommunicatie transformeert met TGV-snelheid van een zender-gedreven wereld naar een ontvanger-gerichte. Technologie en data maken mogelijk dat consumenten perfect bediend kunnen worden aan de hand van hun individuele behoefte of zoekvraag. De winstwaarschuwing van RTL deze week over de krimpende advertentiemarkt is tekenend.

 Marketeers krijgen na decennia van massacommunicatie eindelijk de mogelijkheid hun doelgroepen gericht te bereiken en betere interactieve klantervaringen te bieden. Creativiteit blijft daarbij onontbeerlijk als onderscheidende factor met betrekking tot emotie, psychologie en design.

Maar zonder gebruik te maken van de mogelijkheden die data en technologie bieden, wordt die creativiteit irrelevant en ineffectief. Daar budget voor uittrekken, is geen investeren maar geld over de balk smijten.

Creativiteit zonder data kan naar het museum

Maar zonder gebruik te maken van de mogelijkheden die data en technologie bieden, wordt die creativiteit irrelevant en ineffectief. Daar budget voor uittrekken, is geen investeren maar geld over de balk smijten. Adverteerders hebben dit al lang in de smiezen. Zij her-alloceren reclamebudgetten naar andere gerichtere vormen van data gedreven communicatie en het ontwikkelen van klantgerichte programma’s. De reden is eenvoudig en laat zich raden: meer relevantie, meer effectiviteit en een betere return on investment.

En dat is waar het om draait. Marketing en reclame zijn big business en geen kunst waar creativiteit leidend is. Dat is te lang zo geweest en dat snappen de consultants heel goed. Het communicatievak is door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar veel aantrekkelijker geworden. En daarmee interessant voor buitenstaanders. Een ingezette beweging die zal blijven versnellen trouwens. Als je in business wil blijven, moet je uit je comfortzone, meebewegen met de vooruitgang en kansen grijpen. Verandering is de enige constante. Innoveren dus en geen energie verspillen aan mopperen en morren.

Maarten Ros is Head of Business bij Contenture, onderdeel van FD Mediagroep.

www.contenture.nl
@MaartenRos

 

Lees ook:

06-07-2017 | [Column] Maarten Ros: Recordboete voor Google is een lachertje
03-04-2017 | [Column] Maarten Ros: Het oranje drama
01-03-2017 | [Column] Maarten Ros: Kunnen we praten?
26-01-2017 | [Column] Maarten Ros: Waakhond voor jokkebrokken en weigerpolitici
26-03-2015 | [Column] Maarten Ros: Beloning boven bedrijfsbelang
04-02-2015 | [Column] Maarten Ros: Vergankelijk & Duf

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie