[Column] Maartje Blijleven: Dit zijn de trends van 2020
10-02-2020 11:31:00 | Hits: 1577 | columnist: Maartje Blijleven | Tags:

Het afgelopen decennia stond in het teken van persoonlijke ontwikkeling, influencers, bereik en likes. Het komende decennia gaan we back to basic en is Samen een heel belangrijk thema. En het thema Samen staat voor mij als digital community-expert bijna gelijk aan communities. Groepen mensen die samenkomen rondom een gemeenschappelijke passie, pijn of ambitie.

Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en sociale movements. De eeuwenoude manier om verbondenheid, solidariteit en vertrouwen te creëren, is ook de ideale manier om online relaties op te bouwen en onderhouden. Om doelgroepen goed te leren kennen op een authentieke en aansprekende manier. En dat hebben we als branche keihard nodig!

Waarom zijn communities zo krachtig en relevant? Dat komt door een aantal ontwikkelingen:

-     Veel mensen voelen zich tegenwoordig eenzaam. Een geindividualiseerde maatschappij waar iedereen op zijn eigen mobiele device zit, kan die eenzaamheid verder vergroten.
-     Vroeger, als je ouders bijvoorbeeld naar de kerk gingen, ging jij ook en hoorde je automatisch bij die community. Met de komst van goedkope vliegtickets, internet en social media zijn we allemaal wereldburgers geworden, bepalen we zelf waar we bij willen horen, want die behoefte om ergens bij te horen, die blijft.
-     Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek zegt dat we elkaar meer vertrouwen (62%) dan de politiek (41%) of media (36%). Het nieuws dat we van elkáár horen, is veel invloedrijker dan wanneer we het ergens anders horen. Dat is eigenlijk een heel slecht bericht voor iedereen die een groep mensen via de media wil bereiken: merken, mediabedrijven, bureaus en ondernemers.

Juist op basis hiervan is het veilig om te concluderen dat online communities twee keer zoveel kans hebben om ons te overtuigen iets te kopen of ons op een bepaalde manier te gedragen, dan de traditionele media tegenwoordig kunnen. Daar ligt dus een kans om dat probleem op te lossen! 

Ik werk inmiddels 20 jaar in de digitalmarketingcommunicatiebranche, met als specialisme community building en ben mede-oprichter van 2 online communities: WomenTalkTech en IncludeNow. De afgelopen 1,5 jaar heb ik veel research gedaan voor mijn boek We love communities en 36 van de beste community leaders uit binnen- en buitenland geinterviewd. Op basis daarvan, gecombineerd met mijn jarenlange ervaring in de marketingcommunicatie, voorspel ik dat online communities nodig zijn om relevant te blijven, te groeien en onze doelen te bereiken in 2020. Ze zijn niet nieuw, maar wel urgent geworden.

5 trends voor 2020:

1. Fors meer marketingcommunicatiebudgetten naar (online) communities.

Het belang voor merken om hun merkboodschap via een online community uit te dragen en daar ambassadeurs te creëren, wordt steeds groter. Door de dialoog aan te gaan en waardevolle content te delen, bouw je aan een langdurige relatie met je meest waardevolle doelgroep. En kweekt loyaliteit. Voor marcomprofessionals is investeren in online community building ook een noodzaak. We kunnen onze doelgroep namelijk steeds lastiger bereiken:

Dit is de huidige consument:
-     We spenderen gemiddeld 2 uur en 15 minuten aan social media per dag. Het is vechten om aandacht in de tijdlijnen. Organisch bereiken we maar 2-5 procent van onze connecties.
-     Op social media beslissen we wat we willen lezen en wie we willen geloven. Daarom is het als merk belangrijk dat je relevant bent. Als we je niet leuk meer vinden of als je je beloftes niet nakomt als merk, dan zullen we je ontvolgen of erger nog: slechte reviews over je schrijven die viral kunnen gaan.
-     We bepalen zelf wie ons mag bellen of post mag sturen en schrijven ons massaal in bij het Bel me niet-register en plakken de Nee/Nee-sticker op de brievenbus.
-     We installeren adblockers en willen niet zomaar e-mails ontvangen. Lang leve de AVG.
-     We weten dat nepnieuws bestaat en de verspreiding via social media gaat razendsnel. Helemaal sinds de komst van kunstmatige intelligentie en deepfake lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen. We weten niet meer wat echt en wat nep is en wie we nu wel of niet kunnen vertrouwen.

Er zijn veel meer feiten te vinden hierover, maar kort gezegd: het is nog nooit zo belangrijk geweest dat wij persoonlijk communiceren, verbinden, en transparant zijn. Daarom gaat er in 2020 fors meer marketingcommunicatiebudget naar online communities.

2. Samen blijven we relevant door te investeren in échte diversiteit, inclusiviteit en representatie

In 2019 schreven bijna alle vakmedia over diversiteit en inclusiviteit. In onze IncludeNow.-community worden bijna dagelijks artikelen en campagnes gedeeld waar diversiteit, inclusiviteit en representatie een rol spelen. De coalitie Beeldvorming in de media trekt nieuwe leden aan. Allemaal tekenen dat steeds meer marcomprofessionals zich bewuster worden dat de norm niet langer de norm is en relevant willen blijven.

Bewustwording over vooroordelen, stereotypes en het feit dat we grote groepen mensen niet aanspreken met onze campagnes. In 2020 gaat die bewustwording een stap verder en investeren bedrijven bewust in inclusiviteit. Omdat ze zelf willen veranderen, of omdat ze weten dat diversiteit in de breedste zin van het woord zorgt voor betere resultaten, innovatie en het aantrekken van zowel talent als consument. Maar alleen als het echt en oprecht is en gevalideerd kan worden. Fake, daar prikken mensen doorheen.

3. Online academy’s worden mainstream, kennis wordt op een andere manier vergaard

Volgens onderzoek zal 50 procent van onze banen over 10 jaar niet meer bestaan. Wat gaan we doen: allemaal weer 4 jaar studeren? No way! We gaan massaal online leren. Jongeren en nieuwkomers doen het al: zichzelf nieuwe vaardigheden aanleren met online video’s. Wie denkt dat de kwaliteit laag is, heeft het mis. Ook universiteiten stellen hoorcolleges digitaal beschikbaar, waardoor iedereen met laptop en internetverbinding, waar ook ter wereld, in zijn eigen tijd kan leren en hoogwaardig lesmateriaal tot zijn beschikking heeft.

Online leerprogramma’s zetten niet alleen het educatiesysteem op zijn kop, maar ook de manier waarop bedrijven met werknemers omgaan. Nieuw talent zal onze markt betreden. Oud talent kan blijven, waardoor waardevolle kennis over het bedrijf niet verloren gaat. In 2020 laten steeds meer mensen zich bij- en omscholen via online academy’s. De lessen volgen ze vanuit huis en ze komen virtueel samen in een online kenniscommunity, als vervanging van het klaslokaal. Daar geloof ik zo in, dat ik dit jaar zelf ook de online community academy zal lanceren, voor ambitieuze marcomprofessionals, zzp'ers en ondernemers, om te leren hoe ze succesvol kunnen worden dankzij community building.

4. Slacksoftware gaat van IT naar marcom en media

Slacksoftware dat door veel developers gebruikt wordt om te communiceren, doet ook in onze branche zijn intrede. Bedrijven als Schiphol en Social Inc werken er al mee, in 2020 zullen veel marcom- en mediabedrijven volgen. Voor als je Slack niet kent: dat is communitysoftware die veel door It-teams wordt gebruikt om hun teams goed en snel te laten samenwerken. Eigenlijk is het een soort Messenger: niet heel visueel, maar je kunt er goed subgroepen maken, documenten delen en op elkaar reageren.

5. Jobsharing doet zijn intrede in de Nederlandse marcomindustrie

Mijn laatste voorspelling staat iets verder van communities af, maar gaat wel over samenwerken. De duobanen die in het onderwijs al gemeengoed zijn, zullen in 2020 ook in onze branche zijn intrede doen. Door op een nieuwe manier naar de invulling van een fulltime functie te kijken, kan er worden ingespeeld op verschillende maatschappelijke thema’s zoals: 

  •   Meer vrouwen aan de top.
  •   Betere werk-privebalans.
  •   Tijd voor (tijdelijke) mantelzorg.
  •   Een oplossing voor de slash-generatie.

Bedrijven zoeken voor senior digital-rollen steeds vaker naar het schaap met de vijf poten, omdat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Door verschillende expertises te combineren, kan een duo daar samen beter op inspelen.

Ik geloof dat je alleen succesvol kunt worden als je investeert in een sterk netwerk. Samen bereik je meer dan alleen. Dat begint met jou als lezer van deze column. Tien jaar vooruit kijken is lang, dus laten we eerst focussen op 2020. Hoe ga jij het komende decennia meer verbinden? Hoe voeg jij waarde toe aan het leven van anderen? We moeten het samen doen dit jaar. Let’s connect.

---

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech.

@maartjeblij

Lees ook:

30-08-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Een #1-bestseller met dank aan je community? Yes we can!
10-07-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek
14-06-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen
03-04-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters   
18-03-2019 | [Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities
06-02-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Facebook 15 jaar. Een terugblik
18-01-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Deze socialmediatrends zijn hot & happening in 2019

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie